خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اعتبار نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی -- کتاب انقلاب در بحران - سال ۱۳۵۹

دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اعتبار نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی -- کتاب انقلاب در بحران - سال ۱۳۵۹

  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۵۹

 

دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اعتبار نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی

تاریخ : 7/3/1359

 

از همان روز آغاز به کار مجلس، مسأله تأیید یا ردّ اعتبارنامه نمایندگان، مهمترین بحث بود. در همین ارتباط براساس آئین‌نامه شعبات دهگانه‌ای در مجلس تشکیل شد که هر شعبه رئیس، نایب رئیس، مخبر و منشی داشت که با رأی مخفی از بین اعضای خود انتخاب می‌شدند. وظیفه شعبه‌ها این بود که پس از بررسی پرونده انتخاباتی نمایندگان، گزارش خود را در صحن علنی مجلس قرائت کنند. چنانچه گزارش داده شده مبنی بر تأیید باشد و مخالفتی از سوی نمایندگان دیگر نشود، اعتبارنامه تصویب خواهد شد و اگر گزارش داده شد، مبنی بر ردّ اعتبارنامه نماینده باشد و یا نماینده‌ای با تأیید اعتبارنامه‌ای مخالفت کند، پرونده انتخاباتی آن نماینده به کمیسیون تحقیق ارجاع گردد.

من رئیس یکی از این شعبات ]شعبه سوم[ بودم و تلاش و اصرار داشتم که مجلس ضمن دقت نظر، از این مرحله با سرعت عبور کند، ولی روند طرح مسائل در شعبات و صحن علنی مجلس، مانع این سرعت عمل بود.

گروهی از نمایندگان با طرح مسائلی، خواستار بررسی و تحقیق جدی در مورد سوابق همه نمایندگان بودند و می‌خواستند به این وسیله بعضی از افراد را از مجلس طرد کنند. حتّی توضیحات من ]در جلسه علنی مورخ 12 خرداد  1359[ در خصوص جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به نمایندگان پیش از برگزاری انتخابات و بررسی آنها، باعث نشد که آنها از اصرارشان مبنی بر دریافت اسناد بیشتری از مرکز اسناد انقلاب اسلامی خودداری کنند و البته طبیعی بود که در این میان، مسائل شخصی و حب و بغض‌های گروهی نیز مجال طرح پیدا می‌کرد.

به هر حال، این بحث بیش از یک ماه وقت مجلس را به خود اختصاص داد و درنهایت هم به جز چند نفر از جمله دکتر ]احمد[مدنی و ]خسرو[قشقایی، اعتبار نامه بقیه نمایندگان به تصویب رسید.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب