بازدید هاشمی از مواضع دفاعی جزیره سیری

درخواست ویژه فرانسوی‌ها از هاشمی چه بود؟

• شنبه ۱۴ آذر ۱۳۶۶

هنگام اذان بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. دیشب بخاری برقی را  اشتباهاً هنگام خواب به جای تلفن از برق کشیده بودم و کمی سردم شده بود.

آقای [جمال] ساداتیان [مسئول دفترم] از آقای معیری مسائل مربوط به فرانسه را پرسید. گفتند فرانسه قسط مقرر را - سیصد میلیون دلار - پرداخته است و رسیده، ولی از ما خواسته قبل از خود آنها اعلان نکنیم، چون ژاک شیراک [نخست وزیر فرانسه] تحت فشار است و معلوم شد از مجلس فرانسه در این خصوص رأی اعتماد گرفته که هم نشان اهمیت موضوع و هم نشان فشار مخالفان است.

ساعت هفت صبح با همراهان  با هواپیمای فرندشیپ عازم جزیره سیری شدیم. ساعت هشت به مقر فرماندهی رسیدیم. نیروی دریایی ارتش اطلاعات لازم را دادند و سپس از مواضع پدافندی خاکریزها، سنگرها، ضدهوایی‌ها، رادار و تانک ها بازدید کردیم و سپس از اسکله صدور نفت دیدار به عمل آمد.

سال گذشته عراقی ها به اسکله موشک زده‌اند ولی راه‌اندازی شده است. گفتند روزانه سی و هفت هزار بشکه نفت از چاه‌های دریا به جزیره می‌آید و چند روز طول می‌کشد که به اندازه یک کشتی بزرگ جمع شود، سپس بارگیری می‌شود. کشتی‌های تا ظرفیت سیصد هزار تن می‌توانند در آنجا بارگیری کند. ابتکار خوبی به خرج دادند که لوله‌های خرطومی به جای بازوهای بارگیری نصب کرده‌اند که موشک خورده بوده و به این ترتیب آسیب پذیری را کم کرده‌اند.

از سرد خانه شیلات، باغ احداثی، چاه آب و سواحل جزیره بازدید کردیم. سطح جزیره قابل کشاورزی است و چندین چاه سطحی لب شور دارد، ولی چون مردم مهاجرت کرده‌اند کسی کشاورزی نمی‌کند. جزیره بزرگی در حدود 33 کیلو متر مربع می باشد. باند فرودگاه خوبی دارد. خطر اشغال جزیره از طرف آمریکا، به خاطر همین امکانات وجود دارد. برای دفاع قوی تر توصیه‌هایی کردیم. مسئولیت جزیره سیری به عهده نیروی دریایی است و نیروهائی از سپاه و نیروی زمینی ارتش هم حضور دارند. تیراندازی یک تانک چومائو را تماشا کردیم؛ بد نبود.

ظهر به جزیره ابوموسی پرواز کردیم. در محل مهمانسرای فرمانداری جزیره، نماز و ناهار و استراحت انجام شد. به مقر گردان نیروی دریایی رفتم  با کشتی، تاسیسات و پدافند و امکانات جزیره را نشان دادند و سپس از اسکله و بندر جزیره بازدید کردیم.

سپاه، اسکله مخصوص برای عملیات و کنترل آنجا دارد و پناهگاه‌های خوبی دارد. عرب‌های شارجه‌ای را کنترل می‌کنند. از پاسگاه ژاندارمری مرزی و رادار سپاه و محله جادها که به بسیج واگذار شده،  و جاده کمربندی و سواحل و مواضع دفاعی نیروی دریایی و یک تفنگ 106 بازدید کردیم. وضعیت دفاع جزیره خوب است و جهاد برای سنگرسازی و کارهای مهندسی رزمی فعال است. از استانداری گله دارند و فرماندار هم از نظامی‌ها و ارگان های دیگر گله مند است. تقریباً جزیره نظامی شده است.

از محله عرب‌های شارجه دیدارکردیم. حدود ششصدنفر از اهالی شارجه در اینجا زندگی می‌کنند. گویا دولت [شارجه] حقوق به آنها می‌دهد که بدون هیچ کاری در اینجا باشند، فقط برای حضور، چون ادعای مالکیت بر جزیره دارند. آنها پول زیادی می‌گیرند و وضع بدی هم ندارند. با چند نفر از آنها صحبت کردیم. به فرودگاه آمدیم. فرماندار اوضاع را گفت.

غروب به سوی بندرعباس پرواز کردیم. شب را در مهمانسرای نیروی دریایی بودیم. شام را با فرماندهان و خلبانان خوردیم. استحمامی و استراحتی و استماع اخبار خارجی و داخلی و نوشتن خاطرات.

با دکتر روحانی درباره عملیات آینده صحبت کردیم. عملیات مورد نظر سپاه را  برای وضع جنگی موجود کافی ندانستیم. قرار است هفته آینده به جبهه برویم. اطلاع رسید که یک  هواپیمای اف - 4 ما،  امروز ساقط شده است.