خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • بازدید هاشمی از خسارات سیل تجریش

بازدید هاشمی از خسارات سیل تجریش

مشورت هاشمی شاهرودی درباره سفر عربستان

  • دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۶۶

 

دوشنبه 5 مرداد   | 30 ذیقعده 1407                      27 جولای 1987

اخبار رادیو فارسی آمریکا و لندن را طبق معمول گرفتم. از وضع خلیج‌فارس خیلی  دمغ و منفعل اند. ساعت هشت صبح به طرف مجلس حرکت کردم. از طریق میدان تجریش آمدم که دیروز عصر، سیل آنجا را خراب کرده. خرابی زیاد است. خیابان دکتر شریعتی تا پل رومی را سیل گرفته و اتومبیل‌های زیادی را خراب کرده و درخت هائی را انداخته و خانه‌ها و مغازه‌هائی را خراب کرده است. امروز صبح هم دوباره باران گرفته و همان موقعی که ما عبور می‌کردیم، سیل راه افتاده بود. سیل کف خیابان را کنده و آسفالت‌ها خراب شده و به بازار تجریش ضرر زیادی زده است.

در دفترم با آقای ]سیدمحمود[ هاشمی ]شاهرودی[ سخنگوی مجلس اعلای ]انقلاب اسلامی[ عراق ملاقات کردم. می‌خواهد به مکه برود و قرار است با مقامات سعودی ملاقات کند. درباره کیفیت برخورد، مطالب قابل طرح و مذاکره مشورت کرد. اظهار نظر کردم و چهار هزار دینار سعودی به ایشان دادم.

شورای‌عالی پشتیبانی جنگ در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای جلسه داشت. چند مصوبه برای تسهیل امور جنگ داشتیم. به دفترم برگشتم. رعد و برق و باران شدیدی در تهران داریم. دو سه ساعت است که ادامه دارد. قاعدتاً بدون سیل وتلفات نخواهد بود. از جبهه خبر دادند ارتفاع میمک را که عراق از ما گرفته بود و چند بار دست به دست شده است، از عراق پس گرفته‌ایم.

عصر با فرماندهان سپاه که از جبهه آمده بودند، جلسه داشتیم. رئیس جمهور و نخست وزیر هم آمدند. از ساعت چهار و نیم تا دوازده شب طول کشید. وضع ارتش عراق و نیروهای خودمان را گفتند و کمبودها و نیازها را مطرح کردند. قرار شد از منبع اعتبار فرماندهی جنگ کمک کنیم و چند صد میلیون دلار هم یوزانس شود. نزدیک ساعت یک بامداد به خانه رسیدم.