خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

  • سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۶۶

 

سه‌شنبه 28 مهر   |    26 صفر 1408                              20 اکتبر 1987

                               

بعد از نماز و ورزش، گزارش‌ها را خواندم و به رادیو فارسی آمریکا و انگلیس گوش دادم. تاثیر بحران خلیج‌فارس بر مسائل اقتصادی دنیا و ایجاد بحران در بازار و بورس های سهام در آمریکا و اروپا و آسیا و سقوط قیمت سهام به اندازه 22 درصد و بالا رفتن قیمت نفت از اخبار جنگ درشت شده و دنیا را نگران کرده و در رأس اخبار است. منطقه تجاوز آمریکا در سکوها آرام است و هنوز یکی از سکوها می‌سوزد.

پس از شروع جلسه، اخبار درگیری را  برای نمایندگان گفتم. قبل از دستور درباره تجاوز آمریکا صحبت کردم. تا ساعت ده و ربع در جلسه علنی بودم. به دفترم آمدم. فرمانده نداجا [= نیروی دریایی ارتش] از منطقه گزارش داد که دارند آتش را خاموش می‌کنند. آقای [آقازاده] وزیر نفت برای شکایت به محاکم بین‌المللی مشورت کرد ؛ موافقت کردم.

عصر برای رسیدن به امور جنگ، به جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نرفتم و در دفترم ماندم. آقایان [محمد جواد] لاریجانی و [سیروس] ناصری از وزارت خارجه آمدند و درباره جواب به دبیر کل سازمان ملل مشورت کردند. قرار شد به گونه‌ای جواب بدهند که اصول حفظ شود و مذاکرات قطع نشود و کشدار باشد. درباره شکایت به شورای امنیت هم، در خصوص تجاوز اخیر آمریکا، قرار شد پیگیری کنند.

اول شب فرماندهان نیروی دریایی سپاه آمدند. نیازهایشان را گفتند و درباره طرح های آنها برای مقابله به مثل در خلیج ‌فارس بحث شد. هیاهویی که از قدرت قایق‌های تندرو سپاه راه انداخته بودند، شکست خورده است؛ دریا احتیاج به وسایل مهم و سنگین و پیچیده دارد.

برای استقبال از آقای بالراهام چاگر رئیس مجلس هندوستان که به دعوت من به ایران آمده است، ساعت نه و نیم شب به فرودگاه مهرآباد رفتم. باران سبکی می‌بارید. آنها سر موقع با پرواز ایران ایر، فرود آمدند. مراسم استقبال انجام شد و مصاحبه کوتاهی با او شد. شش نفر از نمایندگان مجلس هند از جمله یک زن همراه او هستند. با اتومبیل من به اقامتگاه آنها در پاسداران رفتیم.

دیر وقت به خانه رسیدم. آقای [محمد] فروزنده، از اینکه شرکت مخابرات، تلفن‌های سپاه را در اهواز  قطع کرده است، شاکی بود.