خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

هاشمی در مراسم فارغ التحصیلی خلبانان چه گفت ؟ *** مذاکره هاشمی با ولایتی درباره رابطه با انگلیس

  • چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۶۷

 

چهارشنبه 20 مهر 1367    |  30 صفر 1409                   12 اکتبر 1988

تا ساعت هشت صبح در دفترم کار کردم. به محوطه دانشکده افسری در جوار مجلس رفتم. با چهار هلی‌کوپتر همراه با جمعی از سپاهیان و ارتشیان به اطراف کرج برای بازدید از مراکز موشکی و هلی‌کوپتری سپاه در سایت آموزشی موشک چینی زمین به هوا رفتم. از کلاس‌های آموزشی و سالن مونتاژ و کارگاهای تعمیراتی و سپس از سایت عملیات خیبر بازدید کردیم و مانور عملیاتی را دیدیم و گزارش فرمانده پدافند نیروی هوایی سپاه را شنیدیم.

به پایگاه هلی‌کوپتری فتح در کنار پردیس کرج رفتیم. خلبان‌ها تحت آموزش بودند. از هلی‌کوپترهای جدید آموزشی بازدید کردیم و در مراسم فارغ‌التحصیلی خلبانان شرکت کردیم. پس از استماع گزارش، برای آنها صحبت کردم. نماز و ناهار و سپس حرکت به تهران؛ ساعت دو و ربع  به مجلس رسیدم. استراحت کردم و سپس به جلسه هیأت رئیسه رفتم.

برای شرکت در مراسم شام که به افتخار مهمانان سیرالئونی می‌دادم، به نارنجستان رفتیم. سئوالات زیادی از اوضاع سیرالئون کردم. خیلی عقب مانده‌اند. نه صنعتی دارند و نه تولید قابل توجهی؛ فقیرند. رسماً تقاضا کردند که بیست هزار دلار به آنها بدهیم که در مراجعت در انگلستان برای امور خود خرج کنند. حقوق آنها قرار بوده به لندن حواله شود، به لندن نرسیده است؛ پس از مشورت با هیأت رئیسه و وزارت خارجه، موافقت کردیم. بعد از پایان مراسم با دکتر ولایتی درباره مسائل سیاسی و سیاست خارجی، منجمله روابط با انگلیس صحبت کردیم.