خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

آغاز مجدد جنگ شهرها توسط عراق *** تشکیل جلسه شورای عالی پشتیبانی جنگ

  • دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۶۷

 

دوشنبه 22 فروردین  |   23 شعبان 1408                    11 آوریل 1988

 

ساعت هشت و نیم صبح،  برای شرکت در جلسه شورای عالی پشتیبانی جنگ به دفتر آقای خامنه‌ای رفتم. چند مصوبه داشتیم. بعد از جلسه در مورد پیشنهاد نصب سرهنگ [علی] شهبازی به جای تیمسار [ اسماعیل ] سهرابی به ریاست ستاد ارتش مذاکره کردیم.

آقای روحانی از جبهه اطلاع داد که در منطقه پنجوین،  قسمت عمده تصرفات در دست ارتش مانده و بخشی را پس داده‌اند و 260 اسیر دارند. قرار شد فردا عملیات را اعلان کنند. از آنجا برای پرکردن دندانم که اخیراً خالی شده، به بهداری مجلس رفتم. ظهر به مجلس رفتم. گزارش‌ها را خواندم.

امروز عراق با زدن دو موشک به تهران و یکی به اصفهان، جنگ شهرها را آغاز کرد. یکی از موشک‌های تهران و موشک اصفهان در فضا منفجر شده است. دستور مقابله به مثل در بغداد و سلیمانیه داده شد.

عصر آقای [ غلامعباس ] زائری آمد و  از انتخابات بندرعباس گفت. او پیروز شده است. آقای بی نیاز سفیر جدیدمان در یونان آمد و در مورد سیاست‌مان در یونان مشورت کرد؛ آنها اظهار کرده‌اند که آماده معامله در کالاهای ویژه‌اند. نظر دادم که گرم بگیرند.

آقای الموسوی سفیرمان در کلمبیا و پاناما آمد. وضع پاناما و سلطه آمریکا در کلمبیا و پاناما و اهمیت کانال پاناما را گفت. پیشنهاد داشت که برای تقویت جریان ضد آمریکایی، شکرهایشان را که با بایکوت آمریکا روی دستشان مانده  است، با نفت معاوضه کنیم؛ موافقت کردم.

آقای[ علی ] فلاحیان [ قائم مقام وزیر اطلاعات ] آمد و  برای تبلیغات جهانی در خصوص مردم حلبچه،  اعتبار ارزی خواست؛ پرداخت کردم. او در مورد جاسوسی یکی از کارکنان سفارت فلسطین به نفع عراق گفت و نیز از مسائل جاری بین حزب‌الله و امل در لبنان توضیحاتی داد و از افراط کاری سپاه در این خصوص و بی احتیاطی‌های سفارت گفت.

آقایان [ محمد ] فروزنده [رئیس ستاد کل سپاه] و  [موسی] رفان [فرمانده نیروی هوایی سپاه] آمدند. درباره ذخیره موشکی بحث و تصمیم‌گیری شد. شرح برنامه‌های عملیاتی را دادند. گزارش‌ها را خواندم و کارهای دفترم را انجام دادم. بحران هواپیمای کویتی شدت گرفته است. امروز هم یک کویتی دیگر را کشته‌اند و امتیازی به دست نیاورده‌اند. به خانه آمدم. دکتر روحانی تلفنی وضع عملیات را گفت و اینکه ارتشی‌ها خوب دفاع می‌کنند. پاتک‌ها شدید و پی در پی است. کمک نیرویی و مهماتی از سپاه خواست.