خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

اعلام خطری که قاسم سلیمانی قبلا طرح کرده بود **** دگزارش شمخانی، باقری و رسید به هاشمی

  • دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۶۷

 

دوشنبه 23 خرداد   |   28 شوال 1408                          13 ژوئن 1988

بعد از نماز صبح، آقای سنجقی اطلاع داد که تقریباً همه واحدها پیشروی داشته‌اند. دو سوم پنج ضلعی را گرفته‌ایم و لشکر 27 حضرت رسول(ص) به کانال ماهی رسیده و پیشروی ادامه دارد. رادیوهای فارسی صدای آمریکا و بی بی سی را گرفتم؛ مسئله مهمی نداشت.

در انتخابات فرانسه، سوسیالیست‌ها نتوانسته‌اند به اکثریت مورد نظرشان برسند و طبعاً نمی‌توانند دولت یکپارچه و نیرومندی داشته باشند.

ساعت هفت ونیم صبح، آقای سنجقی اطلاع داد که تمام پنج ضلعی را گرفته‌ایم و حدود یکهزار و پانصد اسیر از عراقی‌ها گرفته شده که هنوز به پشت جبهه آورده نشده‌اند. دشمن دارد آماده پاتک می‌شود و بمباران هوایی را شروع کرده و دستور داده که از نهر دویجی، همان جا که هدف ادامه عملیات ما است، به شدت محافظت شود.

به طور مرتب از خط مقدم اطلاع می‌گرفتیم. پیشرفت متوقف شده و برآمادگی دشمن افزوده می‌شود. هواگرم شده و رزمندگان ما در زیر آن آفتاب داغ، قدرت تحرک کافی ندارند. دشمن هم در زحمت است، ولی آنها طاقت بیشتری از بسیجیان جوان ما نشان می‌دهند.

آقای مرتضائی آمد. از ابتکار جدید در پدافند غیر عامل پل تله زنگ گفت و درباره مسائل دیگری از تحقیقات نظامی مشورت کرد. بعد از ظهر کم کم خبر می‌رسید که دشمن از پنج ضلعی نفوذ کرده و در کله گاوی نیز، احتیاط‌های دور و نزدیک دشمن وارد شده. توپخانه دشمن خیلی فعال نیست. سازمانش به هم خورده. اسرا گفته‌اند که قصد حمله بر زید و جزیره داشته‌اند و گاهی خبراز محاصره دشمن و گاه خبر از قیچی شدن بخشی از نیروهای ما می‌رسید. نزدیک غروب اطلاع رسید که به پشت دژ عراقی‌ها در شرق پنج‌ضلعی عقب نشسته‌ایم. اسرای دشمن بیش از یکهزارند و کشته‌ها و زخمی‌هایش فراوان است.

شب آقایان [علی] شمخانی و [محمد] باقری و [غلامعلی] رشید و محمدزاده آمدند. شرح عملیات و جمع‌بندی کار را ارائه دادند. مدعی‌اند شدت گرما از مقاومت نیروهای ما کاسته، ولی دلیلی کافی به نظر نمی‌رسد. شاید مهمترین عامل، آمادگی دشمن برای انجام مانوری که بارها تمرین کرده و در عملیات گذشته به طور معینی عمل کرده و امروز هم همان را تکرار کرده و این خطر را [آقای قاسم سلیمانی] فرمانده لشکر41 ثارالله در بحث مشورتی قبل از عملیات [بیت‌المقدس 7] گفت.

کمی نیروی ما هم در اراده فرماندهان تاثیر داشته. آخر شب اطلاع دادند که از دژ هم عقب نشسته‌ایم و در مجموع، جمع‌بندی‌ها این است که در بعد انهدام عراقی‌ها، عملیات موفق بوده و زمینی تصرف شده در دست نمانده است.