خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خبری که نخست وزیر از لندن به هاشمی داد *** تیراندازی ناو ایرانی به هلی کوپتر آمریکایی

  • جمعه ۲۴ مهر ۱۳۶۶

 

جمعه 24 مهر   |   22 صفر 1408                                16 اکتبر 1987

     

اول وقت آقای [محمد] فروزنده اطلاع داد که در ساعت شش و ده دقیقه امروز، یک کشتی کویتی تحت پرچم آمریکا، مورد اصابت موشک کرم ابریشم قرار گرفته است که به گفته شنود، تعداد 15 نفر مجروح داشته است.

در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه گذشت. نزدیک ظهر خبر موشک خوردن کشتی آمریکایی منتشر شد. این خبر دلهره زیادی در دنیا ایجاد کرده است.

فرماندهان نیروی زمینی ارتش آمدند. از کمبود پول و اعتبار شاکی‌اند. عراق امروز شرارت عمده‌ای نداشت. از لحن صحبت‌های آمریکایی‌ها چنین بر می‌آید که نمی‌خواهند در مورد موشک خوردن کشتی‌هایشان بی احتیاطی کنند و مسأله را متوجه کویت کرده‌اند. می‌گویند آمریکا فقط در مورد کشتی‌هائی که در آب های بین‌المللی تحت پرچم و تحت حفاظت نیروی دریایی آنها باشند، مسئول هستند و این کشتی در آب‌های کویت بوده و بار دیگر آمریکا تحقیر شده است.

از کمیته آمدند و راجع به پرونده اشخاصی که از معامله با شرکت تعاونی پسته رفسنجان سوء استفاده کرده و بازداشت شده‌اند، توضیح دادند. شخصی به نام کدخدائی و دیگری به نام منوچهرخان است.

نخست وزیر اطلاع داد از لندن خبر رسیده که آمریکا ساعت شش بعد از ظهر، اهدافی را در ایران بمباران می‌کند ؛ سپس معلوم شد که تحلیل بوده است نه خبر. به پدافند گفتم آماده باش بدهند.

احمدآقا آمد. دربارة عکس‌العمل احتمالی آمریکا در مقابل ضربه‌ای که در کویت خورده بحث شد. به یک هلی‌کوپتر آمریکا هم از طرف ناو ایرانی، تیراندازی اخطاری شده است.