خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خداحافظی پور محمدی با هاشمی *** گلایه رئیس عقیدتی سپاه از فرماندهان سپاه!

  • چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 14 مرداد  |  9 ذیحجه 1407                    5 آگوست 1987

آقای سنجقی اطلاع داد که دیشب عملیات نصر 7 در غرب سردشت انجام شده و عمده هدفها را گرفته‌ایم. هدف اصلی ارتفاع مهم مرزی دوپازا بوده که عراقی ها از آنجا شهر سردشت را زیر دید و تیر داشته‌اند و با تصرف این ارتفاعات، قلعه دیزه عراق زیر دید و تیر ما می‌رود و عراقی‌ها توی دشت می‌افتند.

به مجلس آمدم. مصاحبه طولانی با صدا و سیما درباره مسائل مختلف جنگ به منظور جوابگوئی به ابهامات که با تبلیغات دشمنان ایجاد شده، برای سالگرد جنگ انجام دادم. امام جمعه سابق و نماینده خرمشهر آمدند. از تصمیم بستن بانک ملی شعبه خرمشهر - که در تهران کار می‌کرد و وسیله کار خرمشهریها بود - شکایت داشتند.

آقای ]علی اصغر[ پورمحمدی سفیر جدید ایران در آرژانتین، برای خداحافظی و مشورت آمد. تاکنون در صدا وسیما کار می‌کرد. آقای ]حسین[ محلوجی آمد. در مورد سفر احتمالی فهد به پاکستان و فعال‌تر شدن ما در رابطه با مردم کویته پاکستان پیشنهادی داشت.

آقای سنجقی آمد. از روی نقشه، عملیات دیشب را توضیح داد و گفت اهداف کامل شده است. مهندس حبیب‌اللهی آمد. از مشکلات کار طرح و ساختمان سالن برای آینده مجلس در رابطه با عوض شدن کارپردازهای مجلس گفت و تقاضای وضع ثابت داشت.

با درخواست نیروهای عمل کننده، به دکتر روحانی گفتم ضدهوایی اورلیکن به منطقه اعزام کنند. به خاطر اهمیت ارتفاعات دوپازا، ممکن است عراق برای باز پس گیری آن سرمایه‌گذاری کند.

عصر آقای ]علی[ رازینی رئیس عقیدتی سیاسی سپاه آمد. از برخوردهای فرماندهان سپاه شکایت داشت. استعفاء نوشته است. گفتم استعفاء ندهند. آقای یعقوبی سفیر ایران در الجزایر آمد. گزارش وضع آنجا را داد و گفت عناصر ارتشی را در پست های کلیدی می‌گذارند و در مورد حمایت صحرا استفسار کرد.

آقای ]سیدمنصور [رضوی رئیس سازمان استخدامی آمد. از تحولات اداری و خدمات سازمان گزارش داد و طرح های اصلاحی را مطرح کرد. آقای ]حسن[ طباطبائی معاون وزیر کشاورزی آمد و گزارش سفر به کوبا و برزیل را داد و توصیه به توسعه روابط داشت و در مورد طرح نیشکر که بناست بانک‌ها به عهده بگیرند، از تأخیر کار شاکی است. سران مهمان نخست وزیر بودند.