خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران پاسخ آیت الله هاشمی رفسنجانی به دعوت به مناظره مدیران مستعفی دانشگاه تهران

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران پاسخ آیت الله هاشمی رفسنجانی به دعوت به مناظره مدیران مستعفی دانشگاه تهران

  • یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹

 

پاسخ آیت الله هاشمی رفسنجانی به دعوت به مناظره مدیران مستعفی دانشگاه تهران

تاریخ : 28/2/1359

 

با انتشار عمومی نظرات حضرت امام که طی مصاحبه‌ای آنهارا بیان کرده بودم، مدیران مستعفی دانشگاه تهران از آیت‌الله خامنه‌ای و من برای انجام مناظره تلویزیونی پیرامون وقایع دانشگاه تهران دعوت کردند. ما انجام این مناظره را صحیح نمی‌دانستیم، ولی لازم بود پاسخی به آنها بدهیم. به همین خاطر با تأخیری دو سه هفته‌ای متنی به این شرح ]در تاریخ 28 اردیبهشت  1359[ به نام من، منتشر کردیم :

بسمه تعالی

مسئولان محترم مستعفی دانشگاه تهران از من خواسته بودند که در مناظره‌ای شرکت کنم و راجع به نکته‌هایی که پس از استعفای تعرض آمیزشان، گفته بودم، مباحثه نمایم. اصولا مناظره‌ها مفیدند و من هم ابایی ندارم. ولی خوب است آقایان قبل از تصمیم نهایی یک بار دیگر به متن گفته من مراجعه کنند که بعدآ از مناظره پشیمان نشوند.

من مطلبی از خودم راجع به آقایان نگفتم و فقط بخشی از اظهارات امام را نقل کردم (و بخشی را از گفتنش به نفع آقایان خودداری کردم) و گفتم، امام فرمودند: «این آقایان که استعفا نمودند، خودشان مسئول نابسامانیهای دانشگاهند...» اکنون با توجه به این واقعیت و تشخیص طرف واقعی آقایان، اگر بنا است مناظره‌ای انجام شود، من در حد یک واسطه می‌توانم به روشن شدن حقیقت کمک کنم.

          اکبر هاشمی رفسنجانی

          28/2/ 59

با این نامه من و اظهار آنها مبنی بر اینکه «مقصودمان بیان مطالب است»، تقریبآ حقایق برای عموم روشن‌تر شد و به هر حال مناظره‌ای هم انجام نشد.

منبع کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب