تفسیر آیات قرآن کریم- سوره ق – آیه 33 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
مَنْ خَشیَ الرَّحْمَن بالْغَیْب وَجَاء بقَلْبٍ مُّنِیبٍ
همان کسی که در پنهانی از خدای رحمان ترسیده و با قلبی رجوع کننده [به سوی خدا ]آمده است.
1 - بهشت، از آن بیم دارندگان از خداوند در نهان
و أُزلفت الجنّة للمتّقین ... من خشی الرحمـن بالغیب
بنابراین که «بالغیب» متعلق به «خشی» باشد، برداشت بالا به دست می آید.
2 - متقین، در عین اعتقاد به رحمانیت خداوند، بیمناک از مخالفت با او *
من خشی الرحمـن بالغیب
از این که وصف «الرحمان» مفعول «خشی» قرار گرفته است، می توان به مطلب فوق ره برد; زیرا در نظر ابتدایی، وصف «منتقم،قهار و...» متناسب با خشیت است و این که وصف «رحمت» به کار گرفته شده است، می رساند که رجای متقین آنان را به گناه نمی کشاند.
3 - تمسّک به رحمانیت خدا و کنار نهادن خشیت، زمینه ساز انحراف و فروهشتن وظایف*
من خشی الرحمـن بالغیب
از ارتباط «أوّاب حفیظ» و «خشی» و وصف «الرحمان» مطلب بالا احتمال می رود.
4 - بهشت پاداش آنان که با وجود محسوس نبودن خداوند، همه جا وی را در نظر داشته و از او بیم دارند.
من خشی الرحمـن بالغیب
بنابر این که «بالغیب» وصف برای «رحمان» باشد، برداشت بالا قابل استفاده است.
5 - مراقبت شدید بر ارزش ها و حدود الهی، در گرو خشیت از خداوند، حتی در نهان
أوّاب حفیظ . من خشی الرحمـن بالغیب
برداشت یاد شده بنابر این نکته است که تعبیر «من خشی...» در مقام توصیف «أوّاب» و «حفیظ» باشد و علیت را برساند; یعنی، این خشیت عامل «أوّاب» و «حفیظ» بودن آنان است.
6 - تقواپیشگان و ره جویان به بهشت، دارای قلبی خداجو و تائب
و أُزلفت الجنّة للمتّقین ... و جاء بقلب منیب
7 - حفظ روحیه توبه و خداجویی تا پایان عمر، شرط ره جویی به بهشت *
و أُزلفت الجنّة ... و جاء بقلب منیب
تعبیر «جاء» می تواند اشاره به این نکته باشد که اگر کسی، برهه ای از عمر را با قلب منیب بگذراند; ولی آن را در نهایت از دست داده و نتواند آن را در صحنه قیامت به همراه آورد، برخوردار از بهشت نخواهد بود.
8 - اهمیت حسن عاقبت *
و جاء بقلب منیب
برداشت بالا بدان احتمال است که «جاء بقلب» اشاره به پایان کار و حسن عاقبت داشته باشد.
9 - دستیابی به «قلب منیب» در پرتو خشیت از خداوند، در آشکار و نهان
من خشی الرحمـن بالغیب و جاء بقلب منیب
بنابر این که تقدم لفظی «خشی الرحمان...» بر «جاء بقلب منیب» حکایت از تقدم رتبی داشته باشد، برداشت بالا استفاده می شود.
ارزشها
زمینه حفظ ارزشها 5
اعتصام
آثار اعتصام به رحمانیت خدا 3
بهشت
موجبات بهشت 7
بهشتیان 1، 4
خداجویی بهشتیان 1، 6 4
ترس
ترس از مخالفت با خدا 2
تکلیف
زمینه ترک تکلیف 3
توبه
آثار تداوم توبه 7; زمینه توبه 9
حدودخدا
زمینه حفظ حدودخدا 5
خداترسان
خداترسان در بهشت 1، 4; فضایل خداترسان 1
خداجویی
آثار تداوم خداجویی 7
خشیت
آثار ترک خشیت 3; آثار خشیت 9; آثار خشیت پنهانی 5; ارزش خشیت پنهانی 1; پاداش خشیت پنهانی 4; خشیت پنهانی 9
عقیده
عقیده به رحمانیت خدا 2
فرجام
اهمیت حسن فرجام 8
گمراهی
زمینه گمراهی 3
متقین
خداجویی متقین 6; خشیت متقین 2; صفات متقین 2; عقیده متقین 2; فضایل متقین 6