تفسیر آیات قرآن کریم- سوره ق – آیه 32 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٍ
[گفته می شود:] این است آنچه به شما وعده می دادند [آری بهشت را] برای هر رجوع کننده [به خدا] و حافظِ [حدود الهی نزدیک می آورند].
1 - وعده بهشت به متقین، همپای تهدید کافران به جهنم
یوم نقول لجهنّم ... و أُزلفت الجنّة للمتّقین ... هـذا ما توعدون
2 - بهشت، از آن همه تائبان خداجوی و پاسدار ارزش ها و وظایف دینی
هـذا ما توعدون لکلّ أوّاب حفیظ
3 - تجلّی تقوا، در روی آوری همیشگی به درگاه خدا و تحفظ بر وظایف
و أُزلفت الجنّة للمتّقین ... لکلّ أوّاب حفیظ
با توجه به این که در آیه قبل، تنها وصفی که برای بهشتیان یاد شده وصف «تقوا» بود و این وصف جامع همه ارزش ها تلقی می شد. اکنون بیان اوصافی دیگر در این آیه، می تواند تفصیلی بر آن اجمال و نمودی از آن حقیقت کلی باشد.
4 - انسان، همواره در معرض لغزش و غفلت از خدا و فرونهادن مسؤولیت ها*
لکلّ أوّاب حفیظ
واژه «أوّاب» در جایی صادق است که فرد، گرفتار نوعی غفلت و لغزش شود و یا در معرض چنین مشکلی قرار داشته باشد و نیازمند به آن باشد که خویش را در مسیر توجه به خدا، حفظ کرده یا بدان مسیر متوجه سازد.
ارزشها
آثار محافظت از ارزشها 2
انسان
صفات انسان 4
بهشت
وعده بهشت 1
بهشتیان 2
تائبان
تائبان در بهشت 2
تقرب
عوامل تقرب به خدا 3
تقوا
آثار تقوا 3
تکلیف
زمینه ترک تکلیف 4; زمینه عمل به تکلیف 3
خدا
وعده های خدا 1; وعیدهای خدا 1
غفلت
زمینه غفلت 4; غفلت از خدا 4
کافران
کافران در جهنم 1; وعید به کافران 1
لغزش
زمینه لغزش 4
متقین
وعده به متقین 1