تفسیر آیات قرآن کریم – سوره رعد – آیه 36 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَالَّذینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَفْرَحُونَ بمَا أُنزلَ إِلَیْکَ وَمِنَ الأَحْزَاب مَن یُنکِرُ بَعْضَهُ قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ وَلا أُشْرِکَ بهِ إِلَیْهِ أَدْعُو وَإِلَیْهِ مَآب
و کسانی که به ایشان کتاب آسمانی دادیم از آنچه بر تو نازل شده است ، شادمان می گردند و از این دسته ها کسانی هستند که بخشی از آن را انکار می کنند. بگو: «فقط فرمان دارم که خداوند را عبادت کنم و به او شرک نورزم. فقط به سوی او فرا می خوانم و بازگشتم فقط به سوی اوست».
1ـ یهود و نصارا ، از کتاب آسمانی (تورات و انجیل) برخوردار بودند.
والذین ءاتینـهم الکتـب
در اینکه مراد از «الذین ...» چه کسانی اند چند نظر ابراز شده است: 1ـ یهود و نصارا ، 2ـ آنها و مجوس ، 3ـ مسلمانان.
2ـ قرآن کتاب نازل شده بر پیامبر(ص)
بما أُنزل إلیک
3ـ یهود و نصارا ، در عصر پیامبر(ص) به گروههایی با گرایشهای مختلف ، تقسیم شده بودند.
والذین ءاتینـهم الکتـب یفرحون ... و من الأحزاب من ینکر بعضه
«حزب» ـ چنان چه از«لسان العرب» استفاده می شود ـ به مردمی که دارای اندیشه و رفتاری مشابهند گفته می شود. «ال» در «الأحزاب» عهد ذکری و اشاره به «الذین ...» (یهود و نصارا) دارد. بنابراین آنان در عصر بعثت به چند حزب که هر یک عقاید و گرایشهای متفاوتی داشتند، تقسیم شده بودند.
4ـ نزول قرآن بر پیامبر(ص) مایه سرور و شادمانی گروهی از یهود و نصارا بود.
والذین ءاتینـهم الکتـب یفرحون بما أُنزل إلیک
جمله «و من الأحزاب ...» (برخی از یهود و نصارا بخشی از قرآن را نمی پذیرند) حکایت از آن دارد که مراد از «الذین ... یفرحون» همه یهود و نصارا نیستند. از این رو در برداشت سرور و شادمانی به گروهی از آنان نسبت داده شد.
5ـ گروههایی از اهل کتاب ، قسمتهایی از قرآن را نمی پذیرفتند و حقانیّت آن را انکار می کردند.
و من الأحزاب من ینکر بعضه
6ـ پیامبر(ص) از ناحیه خداوند فرمان داشت که تنها او را بپرستد و برای او شریکی قائل نباشد.
قل إنما أُمرت أن أعبد الله و لا أشرک به
7ـ پیامبر(ص) از ناحیه خداوند فرمان داشت ، یکتاپرستی خویش و گریزش از شرک را اعلام کند.
قل إنما أُمرت
8ـ لزوم پرستش خدا و ضرورت پرهیز از شرک در عبادت
قل إنما أُمرت أن أعبد الله و لا أُشرک به
9ـ گروه هایی از یهود و نصارا دارای گرایشهایی شرک آلود بودند.
و من الأحزاب من ینکر بعضه قل إنما أُمرت أن أعبد الله و لا أُشرک به
چون جمله «قل إنما اُمرت ...» ـ که حاکی از توحید و یکتاپرستی است ـ در پاسخ گروه هایی از یهود و نصارا قرار گرفته است ، معلوم می شود این گروه ها به پرستش غیر خدا و شرک در عبادت روی آورده بودند.
10ـ حقایق توحیدی قرآن و دعوت آن به یکتاپرستی و نفی شرک ، عامل مخالفت برخی از یهود و نصارا با آن
و من الأحزاب من ینکر بعضه قل إنما أُمرت أن أعبد الله
طرح مسأله توحید و یکتاپرستی پس از «من ینکر بعضه» گویای این است که از دلایل انکار قرآن از ناحیه برخی احزاب ، اصرار قرآن بر توحید و نفی شرک است.
11ـ پیامبر(ص) مردمان را فقط به خداوند یکتا دعوت می کرد و به پرستش او فرا می خواند.
إلیه أدعوا
تقدیم «إلیه» بر «أدعوا» حاکی از حصر است.
12ـ بازگشت پیامبر(ص) و نیز سایر انسانها فقط به خداوند است.
و إلیه مئاب
«مئاب» به معنای بازگشت است و کسره «مئاب» در آیه شریفه ، حاکی از حذف «یاء» متکلم می باشد. بنابراین «مئاب» یعنی مئابی.
اسلام:
تاریخ صدر اسلام 3
انجیل:
انجیل از کتب آسمانی 1
انسان:
فرجام انسان ها 12
اهل کتاب: 1
اهل کتاب و قرآن 5
بازگشت به خدا: 12
توحید:
آثار دعـوت به توحید عبـادی 10; دعـوت به توحید عبادی11
تورات:
تورات از کتب آسمانی 1
شرک:
آثار دعوت به اجتناب از شرک 10; اجتناب از شرک عبادی 8
عبادت:
اهمیت عبادت خدا 8
قرآن:
آثار نزول قرآن 4; تکذیب بخشی از قرآن 5; مخالفان قرآن 10; مکذبان قرآن 5; نزول قرآن 2
گرایشها:
گرایش به شرک 9
محمد(ص):
اعلام تبری محمد(ص) 7; اعلام توحید محمد(ص) 7; تکلیف محمد(ص) 6، 7; توحید عبادی محمد(ص) 6، 7; دعوتهای محمد(ص) 11; فرجام محمد(ص) 12; کتاب آسمانی محمد(ص) 2; محمد(ص) و شرک عبادی 6، 7; وحی به محمد(ص) 4
مسیحیان:
ساختار اجتماعی مسیحیان صدراسلام 3; شرک مسیحیان 9; عوامل سرور مسیحیان 4; عوامل مخالفت مسیحیان 10; کتاب آسمانی مسیحیان 1; گرایشهای مسیحیان 9; مسیحیان و قرآن 10
مشرکان: 9
یهود:
ساختار اجتماعی یهود صدراسلام 3; شرک یهود 9; عوامل سرور یهود 4; عوامل مخالفت یهود 10; کتاب آسمانی یهود 1; گرایشهای یهود 9; یهود و قرآن 10