تفسیر آیات قرآن کریم – سوره حج – آیه9- کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
ثَانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَن سَبیلِ اللَّهِ لَهُ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَنُذیقُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَذَابَ الْحَرِیقِ
[آن هم] در حال کبر و غرور، تا [مردم را ]از راه خدا گمراه کنند; برای آنان در دنیا رسوایی [بزرگی ]خواهد بود و روز قیامت، عذاب [آتش] سوزان را به آنها می چشانیم.
1 - خود بزرگ بینی و تحقیر دیگران، صفتی نکوهیده در نزد خداوند
و من الناس ...ثانی عطفه
«ثَنی» (مصدر «ثانی») به معنای پیچاندن و برگرداندن و «عطف» به معنای پهلو است. پیچاندن پهلو، کنایه از تکبر و تحقیر دیگران است.
2 - جبهه ضد توحیدی در صدراسلام، متشکل از گروهی نادان، متکبر و استکبارپیشه
و من الناس من یجـدل فی اللّه بغیر علم ...ثانی عطفه
3 - تکبر و خودبزرگ بینی، منشأ مخالفت و ستیزه جویی سردمداران شرک با اسلام و پیامبر(ص)
و من الناس من یجـدل فی اللّه بغیر علم ... ثانی عطفه
4 - مستکبران، دشمن سعادت و خوشبختی مردم و خواستار ضلالت و گمراهی آنان
و من الناس من یجـدل ...لیضلّ عن سبیل اللّه
جمله «لیضل عن سبیل اللّه» به تقدیر «لیضل الناس عن سبیل اللّه» است; یعنی، جدال این گروه نادان و استکبارپیشه با توحید و یکتاپرستی و جلوگیری از گرایش مردم به آن، نه بدان جهت است که آنان خواستار سعادت مردم اند; بلکه بدان منظور است که مردم را از راه خدا - که راه خوشبختی است - بازدارند و آنان را به ضلالت و گمراهی سوق دهند.
5 - توحید و پرستش خدای یگانه، راهی که به لقای خدا می انجامد.
سبیل اللّه
مراد از «سبیل اللّه» (راه خدا) توحید و یکتاپرستی است. تسمیه توحید به «راه خدا» یا بدان جهت است که آیین توحید، خطی است که از سوی خدا ترسیم شده و به وسیله پیامبران به مردم ارائه شده است و یا بدان جهت می باشد که توحید و یکتاپرستی، راهی است که با پیمودن آن، می توان به خدا رسید و به لقای او دست یافت.
6 - توحید و یکتاپرستی، راه خدا و اسلام، فراخوان مردم به پیمودن این راه و ترک آیین های شرک
و من الناس من یجـدل فی اللّه ... لیضلّ عن سبیل اللّه
7 - پیمودن هر راهی به جز راه خدا، گمراهی است.
لیضلّ عن سبیل اللّه
8 - استکبارپیشگی و جدال با حق، در پی دارنده خواری و رسوایی دنیوی است.
و من الناس من یجادل فی اللّه ...ثانی عطفه ... له فی الدنیا خزی
9 - وجود تناسب میان گناه و کیفر آن در نظام کیفری الهی
ثانی عطفه ... له فی الدنیا خزی
برداشت فوق از مقابله «ثانی عطفه» (تکبر) با «خزی» (ذلت) به دست می آید.
10 - ذلت و شکست، سرنوشت محتوم جبهه شرک و ضد توحید
و من الناس من یجـدل ... له فی الدنیا خزی
11 - نوید عزت و پیروزی به اهل ایمان و شکست و خواری کافران و مشرکان صدراسلام
و من الناس من یجـدل... ثانی عطفه... له فی الدنیا خزی
12 - جبهه ایمان، وظیفه دار تلاش بی امان برای به ذلت کشاندن جبهه کفر
و من الناس من یجـدل ... له فی الدنیا خزی
برداشت یاد شده بر این اساس است که جمله «له فی الدنیا خزی» می تواند انشا در قالب اِخبار باشد.
13 - آتش سوزان، کیفر کفرپیشگان و تمام کسانی که در راستای منحرف ساختن مردم از راه خدا و دین او تلاش می کنند.
و من الناس من یجـدل ... و نذیقه یوم القیـمة عذاب الحریق
14 - دوزخ، دارای آتشی است در اوج حرارت و سوزانندگی.
عذاب الحریق
برداشت فوق، بر این اساس است که «ال» در «الحریق» «ال» کمالیه باشد. بنابراین «الحریق»; یعنی، در اوج سوزانندگی.
15 - قیامت، روز مجازات و کیفر کفرپیشگان و حق ستیزان
و نذیقه یوم القیـمة عذاب الحریق
اضلالگران
کیفر اضلالگران 13
اسلام
تاریخ صدر اسلام 3
انسان
دشمنان سعادت انسان 4; عوامل گمراهی انسان 4
بشارت
بشارت پیروزی 11
تحقیر
سرزنش تحقیر دیگران 1
تکبر
آثار تکبر 8; سرزنش تکبر 1
توحید
دشمنان توحید در صدراسلام 2; دعوت به توحید 6; فرجام توحید عبادی 5
جاهلان
دشمنی جاهلان صدراسلام 2
جهنم
شدت گرمای آتش جهنم 14; ویژگیهای آتش جهنم 14
حق
آثار مجادله با حق 8; کیفر اخروی حق ستیزان 15
خدا
سرزنشهای خدا 1
دین
کیفر دشمنان دین 13
ذلت
عوامل ذلت 8
رسوایی
عوامل رسوایی 8
رهبران
آثار تکبر رهبران شرک 3; عوامل دشمنی رهبران شرک 3
سبیل الله
ترک سبیل الله 7; موارد سبیل الله 6
شرک
دعوت به اجتناب از شرک 6
صفات
صفات ناپسند 1
قیامت
ویژگیهای قیامت 15
کافران
تلاش برای ذلت کافران 12; ذلت کافران 11; شکست کافران 11; کافران در جهنم 13; کیفر اخروی کافران 15; کیفر کافران 13
کیفر
تناسب کیفر با گناه 9
گمراهی
موارد گمراهی 7
لقاءالله
روش تحصیل لقاءالله 5
مؤمنان
بشارت به مؤمنان 11; پیروزی مؤمنان 11; مسؤولیت مؤمنان 12
متکبران
دشمنی متکبران صدراسلام 2
محمد(ص)
عوامل دشمنی با محمد(ص) 3
مستکبران
اضلال مستکبران 4; خواسته های مستکبران 4; دشمنی مستکبران 4
مشرکان
ذلت مشرکان 10، 11; شکست مشرکان 10، 11; فرجام مشرکان 10
نظام کیفری 9
ن سَبیلِ اللَّهِ لَهُ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَنُذیقُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَذَابَ الْحَرِیقِ