تفسیر آیات قرآن کریم – سوره اللیل– آیه9- کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَکَذَّبَ بالْحُسْنَی
و نیکوترین [پاداش الهی] را تکذیب کند،
1 - گروهی از مردم، پاداش های موعود خداوند را دروغ پنداشته و وعده های الهی را تکذیب می کنند.
و کذّب بالحسنی
2 - پاداش های موعود الهی، نیکو و تکذیب آن ناروا است.
و کذّب بالحسنی
معنای کلمه «الحسنی» (زیباتر)، در خود تمجید و مطلوبیت را گنجانده است. بنابراین وصفی است که خود بیانگر نامطلوب بودن تکذیب آن است و تهدید به فرجام دشوار (در آیه بعد) نیز بر ناروا بودن آن تأکید کرده است.
3 - بخلورزی، ترک انفاق و احساس بی نیازی از پاداش های الهی، نشانه بی اعتمادی به وعده های خداوند است.
و أمّا من بخل و استغنی و کذّب بالحسنی
از عطف این آیه بر آیه قبل ـ چه عطف سبب بر مسبب باشد و چه عکس آن ـ برداشت یاد شده استفاده می شود.
4 - وجود زمینه محرومیت از پاداش های نیکوی الهی، برای بخیلان و زراندوزان
و أمّا من بخل و استغنی . و کذّب بالحسنی
جمله «کذّب بالحسنی»، بخل و ثروت اندوزی را «تکذیب حسنی» نامیده است; یعنی، کسی که «حسنی» (فرجام نیک) را باور دارد، این دو راه را انتخاب نمی کند; زیرا در این صورت، خود را در معرض محرومیت از آن قرار داده است.
انفاق
آثار ترک انفاق 3
بخل
آثار بخل 3
بخیلان
محرومیت بخیلان 4
ثروت اندوزان
محرومیت ثروت اندوزان 4
خدا
آثار بی نیازی از پاداشهای خدا 3; زیبایی پاداشهای خدا 2; سرزنش تکذیب پاداشهای خدا 2; محرومان از پاداشهای خدا 4; مکذبان وعده های خدا 1; نشانه های بی اعتمادی به وعده های خدا 3
گروههای اجتماعی 1