تفسیر آیات قرآن کریم- سوره القمر – آیه 17 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ
و همانا ما قرآن را برای تذکّر آسان کردیم، پس آیا هیچ عبرت گیرنده ای هست؟
1 - قرآن، کتابی آسان و قابل فهم برای همگان
و لقد یسّرنا القرءان
2 - بیدارگری و غفلت زدایی، رسالت اصلی قرآن
و لقد یسّرنا القرءان للذّکر فهل من مدّکر
3 - لزوم استفاده هدایتگران از شیوه ساده گویی برای ارشاد مردم
و لقد یسّرنا القرءان للذّکر
بیان الهی، در حقیقت رهنمودی به همه هدایتگران است که باید از این شیوه استفاده کنند.
4 - آسان سازی مفاهیم عالی قرآن در سطح فهم همگان، جلوه ای از عظمت و قدرت خداوند *
و لقد یسّرنا القرءان
جمع آمدن ضمیر متکلم «یسّرنا»، در صورتی که برای تفخیم باشد، می تواند بیانگر مطلب یاد شده باشد.
5 - حقیقت ملکوتی قرآن، دور از درک و اندیشه توده ها *
و لقد یسّرنا القرءان للذّکر
مفهوم «لقد یسّرنا...» این است که حقایق قرآنی در مرحله نخست و قبل از آسان شدن آن، سنگین بوده است; به گونه ای که چه بسا بیشتر انسان ها از درک آن ناتوان بوده اند.
6 - نقل داستان ها و واقعیت های تاریخی، در قالبی آسان و ساده، دارای تأثیری فزون تر در خاطره توده ها *
کذّبت قبلهم قوم نوح ... و لقد یسّرنا القرءان
در صورتی که «لقد یسّرنا...» نظر به نقل داستان قوم نوح داشته باشد، مطلب بالا استفاده می شود.
7 - ترغیب مردم از سوی خداوند، برای اندیشه در قرآن
و لقد یسّرنا القرءان للذّکر فهل من مدّکر
8 - بهره گیری از رهنمودهای قرآن، در گرو هشیاری و به دور بودن از غفلت
و لقد یسّرنا القرءان ... فهل من مدّکر
این که خداوند اهل ذکر و هشیاران را به تأمل در قرآن فرامی خواند، روشن می شود که اهل غفلت، شایستگی درک معارف آن را ندارند.
انسان
محدوده فهم انسان 5
تاریخ
روش نقل تاریخ 6
تبلیغ
روش تبلیغ 3; ساده گویی در تبلیغ 3
تعقل
تشویق به تعقل 7; تعقل در قرآن 7
تنبه
عوامل تنبه 2
خدا
تشویقهای خدا 7; نشانه های قدرت خدا 4
قرآن
حقیقت قرآن 5; زمینه فهم قرآن 8; سهولت فهم قرآن 1، 4; عظمت قرآن 5; غفلت زدایی قرآن 2; فهم قرآن 5; نقش قرآن 2; ویژگیهای قرآن 1، 5
قصه
روش نقل قصه 6
هدایتگران
مسؤولیت هدایتگران 3
هوشیاری
آثار هوشیاری 8