تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الطور – آیه 30 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
أَمْ یَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بهِ رَیْبَ الْمَنُونِ
مگر می گویند: [وی] شاعری است که انتظار مرگ او را داریم؟
1 - نسبت دادن پیامبر(ص)، به شعر و شاعری از جمله اتهام های مکرر کافران
أم یقولون شاعر
2 - شیوایی و جاذبه محسوس پیام وحی، مورد سوء تعبیر کافران
أم یقولون شاعر
کافران، به جای آن که موزون بودن و شیوایی سخنان وحی را، طریق هدایت خود قرار دهند، مورد سوء تعبیر قرار داده و نوعی شعر قلمداد کرده اند که ناخودآگاه در این نقص گیری به تمجید نشسته اند.
3 - کافران، آرزومند مرگ پیامبر(ص) یا حادثه ای ناگوار که آن حضرت را زمین گیر کرده و از دعوت باز دارد.
أم یقولون ... نتربّص به ریب المنون
«تربّص» (مصدر «نتربص») به معنای انتظار کشیدن و «ریب» به معنای حادثه است. «منون» در معنای روزگار و مرگ بد، به کار می رود. بنابراین «ریب المنون» یا به معنای حوادث روزگار است و یا به معنای حادثه مرگ.
4 - کافران، مأیوس و ناتوان از مقابله با پیامبر(ص) و پیشگیری از دعوت آن حضرت
نتربّص به ریب المنون
پناه بردن کافران به آرزو و دلبستن به حادثه، نشانه یأس آنان از مقابله کارساز با پیامبر(ص) است.
آرزو
آرزو ی مرگ محمد(ص) 3
کافران
آرزوهای کافران 3; تهمتهای کافران 1; دشمنی کافران 3; سوءاستفاده کافران 2; عجز کافران 4; یأس کافران 4
محمد(ص)
تهمت شاعری به محمد(ص) 1; دشمنان محمد(ص) 3; مبارزه با محمد(ص) 4
وحی
جاذبه وحی 2; وضوح وحی 2; ویژگیهای وحی 2