تفسیر آیات قرآن کریم – سوره التکویر– آیه 24– کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَمَا هُوَ عَلَی الْغَیْب بضَنِینٍ
و او هرگز بر ابلاغ غیب (وحی) بخیل نیست.
1 - پیامبر(ص)، در ابلاغ پیام الهی و آموختن قرآن به مردم، بخل نمیورزید.
و ما هو علی الغیب بضنین
مراد از «الغیب»، معارف قرآن است که فرشته وحی برای پیامبر(ص) می آورد و دیگران به آن، جز از طریق پیامبر(ص) دست رسی نداشتند. کلمه «ضنین» از ریشه «ضِنَّة» (بخلورزی به چیزی ارزشمند) گرفته شده است. (مفردات راغب)
2 - جبرئیل کسی جز پیامبر(ص) را بر آیات قرآن آگاه نمی ساخت.
و ما هو علی الغیب بضنین
کلمه «الغیب» ـ به قرینه «هو» ـ دلالت می کند که فرشته وحی آنچه را می آورْد، به غیر پیامبر(ص) ابلاغ نمی کرد.
3 - پیامبر(ص)، معارف غیبی را در انحصار خود قرار نمی داد و از آموختن آن به دارندگان شرایط، امتناع نمیورزید.
و ما هو علی الغیب بضنین
4 - قرآن در مرحله ابلاغ به مردم، همانند مرحله نزول و دریافت، مصون از تحریف و کتمان است.
و ما هو علی الغیب بضنین
5 - بخیل نبودن و امتناع نورزیدن پیامبر(ص) از ابلاغ تمام آیات قرآن به مردم، ضامن مخفی نماندن هیچ آیه ای از آن است.
و ما هو علی الغیب بضنین
6 - آگاهی پیامبر(ص) به غیب
و ما هو علی الغیب بضنین
7 - امساک دانش از دیگران و کتمان علوم الهی، بخل است.
و ما هو علی الغیب بضنین
بخل
موارد بخل 7
جبرئیل
جبرئیل و محمد(ص) 2; نقش جبرئیل 2
حقایق
ابلاغ حقایق غیبی 3
دین
آثار کتمان دین 7
علم
آثار کتمان علم 7
قرآن
ابلاغ قرآن 4، 5; مصونیت قرآن 4، 5; ویژگیهای قرآن 4
محمد(ص)
ابلاغ وحی به محمد(ص) 2; تبلیغ محمد(ص) 1، 3، 5; علم غیب محمد(ص) 6; محمد(ص) و بخل 1، 3، 5
وحی
ابلاغ وحی 1