تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الاحقاف- آیه27 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَلَقَدْ أَهْلَکْنَا مَا حَوْلَکُم مِّنَ الْقُرَی وَصَرَّفْنَا الْآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
و همانا ما آن شهرهایی را که اطراف شما (اهل مکّه) بود هلاک کردیم و آیات را تکرار و بیان نمودیم شاید برگردند.
1- وجود برخی آبادی ها و ملت های هلاک شده به وسیله عذاب الهی، در اطراف مکه
و لقد أهلکنا ما حولکم من القری
2- سرزمین هلاک شده قوم عاد، دارای فاصله جغرافیایی با شهر مکه *
و لقد أهلکنا ما حولکم من القری
برداشت بالا بدان احتمال است که تعبیر «ماحولکم» در این آیه، این مفهوم را برساند که سرزمین «عاد» نزدیک به مکه نبود; در حالی که سرزمین های هلاک شده دیگری وجود داشته که به مکه نزدیک تر بوده است.
3- تذکر به هلاکت اقوامی کافر در اطراف مکه، هشداری به مکیان حق ناپذیر
و لقد أهلکنا ما حولکم من القری
مخاطب «کم» مشرکان مکه اند.
4- سنت خداوند بر هلاکت اقوام کافر، پس از نمایاندن آیات گوناگون به آنان
و لقد أهلکنا ... و صرّفنا الأیـت لعلّهم یرجعون
تذکر به «صرّفنا آیات»، در حقیقت بیانگر این است که خداوند تا وقتی که اتمام حجت نکند و آیات متعدد به کافران ننمایاند; ایشان را هلاک نمی کند.
5- خداوند، فراهم آورنده زمینه های توبه و بازگشت انسان، با نمایاندن آیات گوناگون به او
و صرّفنا الأیـت لعلّهم یرجعون
6- انسان در سرشت و نماد خویش، موجودی حق طلب و حق پذیر
و صرّفنا الأیـت لعلّهم یرجعون
تعبیر «یرجعون» می تواند بدان معنا باشد که انسان دارای فطرت حق پذیر است و نمایاندن آیات الهی به او، وسیله ای برای بازگشت به فطرت اولیه خویش است.
7- لزوم بهره گیری هدایت گران از شیوه های مختلف تبلیغی، در ارشاد گمراهان
و صرّفنا الأیـت لعلّهم یرجعون
تعبیر «صرّفنا»، اشاره به تنوع و گوناگونی دارد و فعل الهی، بیانگر ارزش ها و بایدها است.
8- روح انسان، تأثیرپذیر از تکرار و تنوع
و صرّفنا الأیـت لعلّهم یرجعون
«صرّفنا»، بیانگر تنوع و تکرار است و به کارگیری آن، بدین جهت است که انتظار می رود تأثیر و کارایی آن فزون تر باشد.
9- اراده و تصمیم خود انسان، عامل نهایی هدایت وی و ارائه آیات، تنها زمینه ساز آن
و صرّفنا الأیـت لعلّهم یرجعون
«لعلّ» می رساند که نمایاندن نشانه های گوناگون، دارای تأثیر حتمی و جبری نیست; بلکه این خود انسان است که باید تصمیم به بازگشت و توبه داشته باشد. این مطلب از نسبت رجوع به خود گمراهان، استفاده می شود (یرجعون).
آیات خدا
آثار ارائه آیات خدا 5; نقش آیات خدا 9
اتمام حجت
آثار اتمام حجت 4
اراده
آثار اراده 9
اقوام پیشین
زمینه هلاکت اقوام پیشین 4
انسان
تأثیرپذیری انسان 8; تنوع طلبی انسان 8; فطریات انسان 6
بازگشت به خدا
زمینه بازگشت به خدا 5
تبلیغ
تنوع در تبلیغ 7
توبه
زمینه توبه 5
حق
فطریت حق پذیری 6
حق طلبی
فطریت حق طلبی 6
خدا
سنتهای خدا 4; نقش خدا 5
ذکر
آثار ذکر هلاکت اقوام پیشین 3; آثار ذکر هلاکت کافران 3
سرزمینها
موقعیت جغرافیایی سرزمین قوم عاد 2
کافران
ارائه آیات خدا به کافران 4; زمینه هلاکت کافران 4
مکه
آثارباستانی مکه 1; هشدار به حق ناپذیران مکه 3
هدایت
روش هدایت 7; زمینه هدایت 9; عوامل مؤثر در هدایت 9
هدایتگران
مسؤولیت هدایتگران 7