تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره فاطر – آیه 22 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره فاطر – آیه 22 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکّی)
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاء وَمَا أَنتَ بمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ

و زندگان و مردگان [نیز] یکسان نیستند، همانا خدا [حق را] به هر که بخواهد می شنواند و تو هرگز نمی توانی به آنان که در قبرها هستند [حق را ]بشنوانی.

 

1 - زندگان با مردگان برابر نیستند.

 

و ما یستوی الأحیاء و لا الأموت

 

2 - مؤمنان، مردمی زنده دل و برخوردار از حیات حقیقی و شایسته شأن آدمی

 

و ما یستوی الأحیاء و لا الأموت

 

3 - ایمان، حیات آفرین و مایه برخورداری از زندگی حقیقی است و کفر، مرگ آفرین و سبب نابودی حیات حقیقی آدمی.

 

و ما یستوی الأحیاء و لا الأموت

 

4 - خداوند، هرکس را که بخواهد شنوا و حق پذیر می سازد.

 

إنّ اللّه یسمع من یشاء

 

5 - قدرت مطلق خداوند، بر فراهم ساختن زمینه های هدایت و حق پذیری افراد

 

إنّ اللّه یسمع من یشاء

 

6 - هدایت و حق پذیری برخی از مردمان، تنها به عنایت و مشیت خداوند است.

 

إنّ اللّه یسمع من یشاء

 

7 - کافران لجوج، مانند مردگان در قبرها، از شنیدن سخن حق ناتوان بوده و هیچ راهی برای هدایتشان نیست.

 

و ما أنت بمسمع من فی القبور

در این آیه کافران لجوج و حق ناپذیر صدراسلام درمکه، به مردگان در قبرها تشبیه شده اند که هیچ راهی برای هدایتشان نیست و آنان نیز هیچ زمینه ای برای پذیرش ندارند.

 

8 - کارساز نبودن تبلیغ و هدایت گری های پیامبر(ص)، در برخی از کافران و مشرکان صدراسلام

 

و ما أنت بمسمع من فی القبور

 

9 - هدایت نشدن برخی از مردمان به وسیله پیامبر(ص)، ناشی از فقدان بصیرت، شایستگی ها و زمینه های لازم در وجود خود آنان بود; نه برخاسته از ضعف تبلیغی حضرت رسول(ص)

 

و ما یستوی الأعمی و البصیر ... الأحیاء و لا الأموت ... و ما أنت بمسمع من فی القبور

برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند در آیات گذشته، کافران را همچون کوردلان و مردگان، فاقد روح حق پذیری و دل بیدار معرفی کرده بود. آن گاه مسأله ناتوانی پیامبر(ص) در هدایت کردن آنان را مطرح فرمود.

 

10 - تأثیر تبلیغ و هدایت گری ها ـ هرچند از سوی پیامبران باشد ـ در گرو وجود شایستگی ها و زمینه های لازم برای پذیرش در نهاد آدمی است.

 

و ما یستوی الأعمی و البصیر ... الأحیاء و لا الأموت ... و ما أنت بمسمع من فی القبور

ایمان

آثار ایمان 3

تبلیغ

شرایط تأثیر تبلیغ 10

تشبیهات قرآن

تشبیه به مردگان 7; تشبیه کافران 7

حق

منشأ حق پذیری 4

حیات

عوامل حیات 3

خدا

آثار قدرت خدا 5; آثار مشیت خدا 4، 6

زنده

قیاس زنده به مرده 1

شنوایی

منشأ شنوایی 4

صلاحیتها

نقش صلاحیتها 9، 10

قرآن

تشبیهات قرآن 7

کافران

حق ناشنوایی کافران 7; ختم قلب کافران 7; عجز کافران 7; هدایت ناپذیری کافران 7; هدایت ناپذیری کافران صدراسلام 8

کفر

آثار کفر 3

مؤمنان

حیات مؤمنان 2; فضایل مؤمنان 2

محمد(ص)

آثار تبلیغ محمد(ص) 8; هدایتگری محمد(ص) 8

مشرکان

هدایت ناپذیری مشرکان صدراسلام 8

هدایت

زمینه تأثیر هدایت 9; شرایط تأثیر هدایت 10; منشأ هدایت 5، 6

هدایت ناپذیری

منشأ هدایت ناپذیری 9

 

صوت

تصاویر ضمیمه