تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الجاثیه- آیه33 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَبَدَا لَهُمْ سَیِّئَاتُ مَا عَمِلُوا وَحَاقَ بهِم مَّا کَانُوا بهِ یَسْتَهْزؤُون
و اعمال بد آنان برایشان هویدا می شود و همان عذابی که به استهزایش می گرفتند آنها را فرامی گیرد.
1 - آشکار گشتن زشتی های اعمال کافران، برای آنان در قیامت
و بدا لهم سیّئات ما عملوا
2 - تجسّم اعمال زشت کافران، برای آنان در قیامت
و بدا لهم سیّئات ما عملوا
اضافه «سیّئات» به «ما عملوا» ممکن است اضافه بیانیه باشد. در آن صورت می توان گفت: آشکار گشتن اعمال به معنای تجسّم آن است.
3 - قیامت، صحنه ظهور عواقب گناه و بدکاری
و بدا لهم سیّئات ما عملوا
چنانچه قبل از «سیّئات» مضاف حذف شده و تقدیر آن «جزاء یا عقوبة سیّئات...» باشد، برداشت بالا به دست می آید.
4 - گرفتار آمدن منکران معاد، در قیامت به عذابی که آن را به استهزا می گرفتند و انکار می کردند.
و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
5 - شیوه کافران در انکار معاد، استهزاگرانه و نه منطقی
کانوا به یستهزءون
شیوه بودن استهزا از «کانوا به یستهزءون» که بر استمرار دلالت دارد استفاده می شود.
6 - نبودن کمترین گریزگاه در قیامت برای منکران معاد
و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
مفاد «حاق بهم» (نزول و احاطه بر کافران) می تواند کنایه از این باشد که آنچه در قیامت بر کافران اتفاق می افتد گریزناپذیر است.
عذاب
اهل عذاب 4، 6
عمل
کیفر اخروی عمل ناپسند 3
قیامت
ظهور حقایق در قیامت 1، 3; ویژگیهای قیامت 3، 6
کافران
استهزای کافران 5; بی منطقی کافران 5; تجسم عمل کافران 2; روش برخورد کافران 5; عمل ناپسند کافران 1; کافران در قیامت 1، 2
گناه
کیفر اخروی گناه 3
معاد
آثار استهزای معاد 4; آثار تکذیب معاد 4; حتمیت عذاب مکذبان معاد 6; عذاب مکذبان معاد 4