مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مکتوب آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت روز خبرنگار

مصاحبه مکتوب آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت روز خبرنگار

  • ساختمان قدس
  • جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶

○ چه پیامی برای خانواده شهدای عرصه خبر و اطلاع‌رسانی و به خصوص خانواده شهید «محمود صارمی» دارید؟
● شهدای عرصه خبر که در راه آگاهی بیشتر مردم به شهادت رسیده‌اند، از جمله انسانهایی هستند که جان خود را بر سر عقیده خویش داده‌اند. خانواده‌های این شهدا باید افتخار کنند که فرزندان آنها برای نشر تعالیم اسلام و کشف واقعیت‌ها در جهانی که بسیاری با وارونه کردن حقیقت سعی در فریب مردم دارند، به شهادت رسیده‌اند. من در زمان فرماندهی جنگ احساس بدهکاری به خبرنگاران شجاع و ایثارگری که برای انعکاس حماسه دفاع مقدس از جان سرمایه می‌گذاشتند داشتم و هنوز آن احساس باقی است و شهید صارمی علاوه بر آن فضیلت در ماموریت دشواری جان نثاری کرد که احترام جامعه را بدست آورد.
○ نقش خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهیهای عمومی جامعه را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟ و برای ارتقای جایگاه آنان در ایران چه توصیه‌های می‌فرمایید؟
● خبرنگاران ایرانی در همه عرصه‌ها ثابت کرده‌اند که با تمام همت خویش کار می‌کنند، اما می‌توان با استفاده از تجارب اطلاع‌رسانی دنیا بهتر از این بود. یکی از راههای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی جامعه حضور فوری خبرنگاران در صحنه‌هاست. مطلب دیگر اینکه پرهیز از اتهام و رعایت اخلاق خبرنگاری  و تلاش برای انعکاس واقعیت‌ها باعث افزایش اعتماد عمومی به خبرها می‌شود. البته جایگاه و شأن خبرنگاران باید بیشتر مورد توجه و عنایت جامعه و مسئولان قرار گیرد و رفتاری درخور شأن و شخصیتشان با آنان شود. میدان برای رشد شخصیت و شهامت اطلاع‌رسانی دلسوزانه و متعهدانه برایشان فراهم گردد.
○ برای رفع مشکلات اقتصادی آنها در جامعه چه توصیه‌های دارید؟
● مسئولان باید برای رفع مشکلات اقتصادی همه اقشار و اصناف، بخصوص زحمت‌کشان عرصه خبر تلاش کنند و خبرنگاران نیز باید از طریق صنف خود به بیان مشکلات خویش بپردازند و پیگیر احقاق حقوق خود باشند.طبعا اگر خبر و خبرنگار در موقعیت و جایگاه مناسب خود قرار گیرد و میدان رقابت و خودسازی باز باشد مشکلات اقتصادی و معاش نخواهند داشت.
○ با توجه به اینکه حضرت‌عالی از چهره‌های مؤثر در برهه‌های مختلف انقلاب هستید، چه دیدگاهی در زمینه ایجاد یک استراتژی برای اطلاع‌رسانی در نظام جمهوری اسلامی دارید؟
● مهمترین استراتژی در امر اطلاع‌رسانی بیان واقعیت‌هاست. در غیراین‌صورت جایگاه مراکز خبرسانی مخدوش و اعتماد و اعتبار از آنان سلب می‌گردد. مردم برای شنیدن، واقعیت‌ها و یا به بهانه شنیدن روی به مراکز خارج از کشور می‌آورند که می‌بینیم چگونه در اشکال مختلف خبر و تحلیل، سعی در انحراف افکار عمومی و ارعاب آنان دارند. اگر امنیت شغلی و آزادی عمل و تعهد و تخصص در فضای خبر رسانی باشد رسالت خبرنگاری قابل انجام است.
○ نقش رسانه‌های مکتوب از جمله ایرنا را دراین زمینه چگونه ارزیابی می‌نمایید؟
● در عصری که رسانه‌های غربی با تجهیزات و امکانات پیشرفته ارتباطی سعی در تحریف واقعیت‌ها به ویژه اخبار مربوط به کشورهای اسلامی را دارند، رسانه‌های گروهی مکتوب که در سایه گسترش رایانه در اکثر نقاط کشور گسترده شده‌اند، باید توجه داشته باشند که هیچ چیز بهتر از انعکاس واقعیت نیست. البته بیان واقعیت هیچ منافاتی با سکوت در انعکاس اخبار مهم و مرتبط با مصالح عمومی و منافع ملی ندارد. رسانه‌ها اگر به وظیفه رسانه‌ای خویش عمل کنند، همه مشکلات در سایه رشد آگاهی مردم حل می‌شود. من در دوران مسئولیت قانون‌گذاری و اجرایی تلاش زیادی در توسعه و تقویت رسانه‌های مکتوب و بخصوص ایرنا داشتم و بطور نسبی از عملکرد آنان راضی بودم ولی تاکنون قانع به آن مقدار پیشرفت نشده‌ام.