مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • درددل صمیمانه وزیر خارجه تاجیکستان با هاشمی

درددل صمیمانه وزیر خارجه تاجیکستان با هاشمی

  • دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۷۰

 

بسم ا... الرحمن الرحیم

ما چون فرصت زیادی نداریم دیگر صحبتی نمی‌کنیم . وقت را در اختیار خبرنگاران می‌گذاریم . سئوالها کوتاه باشد ، من هم جواب کوتاه خواهم داد ، بخاطر استفاده از فرصت .

س:( نامفهوم )

ج:این شروع کار است . فعلا آنچه که تصویب شد ، پنج کشور تأیید کردند ، این شد که سازمان تأسیس بشود و قرار شد پنج نفر نماینده از پنج کشور تعیین بشوند که اساسنامه این سازمان را تهیه کنند و شیوه های همکاری را مشخص کنند . بعد آن اساسنامه به تصویب مراجع ذیربط در کشورها برسد . دیگر، ضمانت اجرائی و بقیه مسایل ، همه بر اساس آن تصویبنامه خواهد بود .

س:( نامفهوم . مفهوم سئوال : در مورد قبول پیشنهاد عضویت قزاقستان )

ج:قزاقستان پیشنهاد عضو ناظر را داده بود و چون عضو ناظر در مصوبه ازمیر نبود ، بنا شد یکی از دو راه انتخاب بشود یا قزاقستان پیشنهاد عضویت کامل را بدهد و یا اینکه اعضاء قبول بکنند که آن قانون مصوب ازمیر اصلاح بشود .

س:( نامفهوم )

ج:من از چنین تماسی خبر ندارم .

س:( نامفهوم )

ج:ما امیدوار هستیم چنین چیزی پیش نیاید ، چون اساسنامه آن سازمان هنوز نوشته نشده است . وقتی که بخواهیم اساسنامه آن را تنظیم کنیم چون عمدتآ عضو اکو هستیم ، بگونه‌ای تنظیم می‌کنیم که تعارضی نباشد .

س:( نامفهوم )

ج:چون اعضاء اکو تشخیص داده‌اند که اینکار به نفع آنها است ، به نفع کشورهای آنها است ، طبعآ همگی در مقابل اِعمال نفوذها یا اخلالی که از خارج بخواهد بشود مقاومت خواهند کرد . طبیعی است که برای هر تصمیمی و کاری که به نفع ملتها است ، نمی‌شود منتظر اجازه دیگران بود و عملا ما نشان دادیم که این ممکن است که بر خلاف میل قدرتهای بزرگ کارهایی که به نفع مردم هست انجام دهیم .

س:( نامفهوم )

ج:البته وقتی که سران کشورها یک چیزی را امضاء کردند و رأی دادند و به نفع خودشان تشخیص دادند ، قاعدتآ همکاری می‌کنند برای اجرا . اگر بنا بود اجرا نشود ، اینجا تصمیم گیری نمی‌شد و قاعدتآ بعد از آنکه چیزی تصویب شد ، تخلف کردن از یک تصمیم دسته جمعی مثل این جمع ، کار آسانی نیست . ما فکر نمی‌کنیم که مصوبات اینجا ، اجرا نشود .

س:( نامفهوم )

ج:اخیرآ دیده می‌شود که بلندگوهای تبلیغاتی سعی می‌کنند گاهی همسایه های ما را یا کشورهای دیگری را ، دورتر از خود ما ، به این فکر بیندازند که ایران قصد دخالت در سیاستهای آنها و یا تحریک علیه آنها دارد ، مثلا در مورد الجزایر یا سودان یا کشورهای جنوب خلیج فارس و امثال اینها ، که من توضیح دادم که ما سیاست روشنی داریم و این نقاطی که سعی می‌کنند ابهام ایجاد بکنند ، اینها درست نیست . یا بخش دیگری از آن در مورد برخورد با سازمان ملل و مقررات جهانی بود که تبلیغاتی بود که ایران دنبال اسلحه اتمی و امثال اینها است که ما همین را هم توضیح دادم و شاید نمونه های دیگری هم باشد ، حالا به عنوان نمونه این دو مورد کافی است .

س:ممکن است بفرمائید نقش ایران در خاورمیانه و دنیا بخصوص پس از ...( نامفهوم )

ج:البته این مسئله تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان و به شهادت رساندن شهید موسوی ، علامه مجاهد ، کار بسیار زشتی بود و بطور جدی باید پیگیری شود . مسلحانه به یک کشور تجاوز شد و مردمی را با هلی‌کوپتر به موشک بستند . نوعی کم سابقه یا بی سابقه از تروریسم است که دنیا باید برخورد بکند با این تجاوز ، ما هم برخورد خواهیم کرد . اما اینکه این حادثه تلخ بخواهد سیاست ما را عوض بکند ، فکر نمی‌کنم . ما همان سیاست محکوم کردن اصل موجودیت اسرائیل را داریم و اصولا ما قبول نداریم در فلسطین دولتی بنام اسرائیل باشد . آنجا مال فلسطینی ها است و دیگر بالاتر از آن چیزی نیست که ما بعد از این حادثه تلخ دنبال آن برویم . قضایای گروگانها مربوط به لبنانی ها است . ما همیشه به آنها توصیه می‌کردیم و می‌کنیم که مسائل ختم بشود و آنها هم قاعدتآ عکس‌العملی برخورد نمی‌کنند . آنها با عقیده و با فکر برخورد می‌کنند با مسائل . شاید اسرائیل جزء اهدافش همین باشد که نگذارد این مسئله تمام بشود ، چون در ماههای گذشته معمولا کارشکنی می‌کرد در حل و فصل مسئله گروگانها . نمایش خیلی گویایی هم هست برای قدرتهای بزرگ که ببینیم با ادعای مبارزه با تروریسم چه خواهند کرد . این رسواترین شکل تروریسم دولتی است .

س:( نامفهوم )

ج:توضیح دادیم دیگر .

س:( نامفهوم . مفهوم سئوال : آینده سازمان اکو را چگونه می‌بینید ؟)

ج:تفاهم خیلی قوی بود و با این زمینه فکر می‌کنم آینده خوبی داشته باشد اکو .

س:آیا امکان دارد در آینده کشورهای دیگری هم بتوانند عضو اکو بشوند و آیا شرایط خاصی برای عضویت آنها در اکو منظور شده است ؟

ج:بله امکان دارد ، چون راه باز است و هنوز کشورهایی هستند که احتمالا می‌توانند به ما بپیوندند. شرط آن این است که آنها تقاضا بدهند ، بعد بررسی می‌شود ، اگر آن شرایطی که خیلی هم سخت نیست داشتند ، پذیرفته می‌شوند .

س:... آقای هاشمی رفسنجانی ، پروتکلی توسط وزرای امور خارجه به امضاء رسید . ممکن است توضیح بیشتری بدهید .

ج:در مورد تعرفه ترجیحی بود که برای مبادلات بازرگانی بین این کشورها در تعدادی از کالاها بنا شد که درصدی از سود بازرگانی که معمولا گرفته می‌شود ، کم بشود تا اینکه تشویق بشوند کشورها برای مبادلات بازرگانی و در مورد تأسیس بانک و بیمه چیزهای دیگری هم تصمیم گرفته شده است که آنها هم اعلام می‌شود .

س:( نامفهوم )

ج:خیر ، آنچه که الان هست در مقررات اکو ، اکو یک سازمان اقتصادی است و آموزشی و فرهنگی هم می‌تواند داشته باشد . اما یک سازمان سیاسی و امنیتی نیست . اگر بخواهد چنین چیزهایی پیش بیاید باید بکلی اساسنامه اکو عوض بشود .

س:( نامفهوم . مفهوم سئوال : در مورد حل و فصل اختلافات بین آذربایجان و ارمنستان )

ج:بله . ما ، هم آذربایجان و هم ارمنستان از ما خواسته‌اند که میانجیگری کنیم . آقای دکتر ولایتی بزودی سفر می‌کنند به این دو کشور و امیدواریم که بتوانیم این آتشی که افروخته شده خاموش بکنیم .