خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران سالگرد ترور آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط گروهک فروقان در سال1359

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران سالگرد ترور آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط گروهک فروقان در سال1359

  • یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۵۹

 

سالگرد ترور آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط گروهک فروقان در سال1359

تاریخ : 4/3/1359

 

محاکمه و اعدام اکبر گودرزی، رهبر گروهک فرقان به همراه جمعی دیگر از همدستانش ]در تاریخ 3 خرداد  1359[ بار دیگر خاطرات تأسف‌آور ترورهای سالهای 57 و 58 این گروهک منحرف را در افکار عمومی زنده کرد.

در آن سالها اعضای این گروهک طی چندین اقدام تروریستی آیت‌الله مطهری، آیت‌الله مفتح و چندین نفر دیگر را به شهادت رساندند و موجی از نگرانی در جامعه ایجاد کردند. هر چند که این موج با دستگیری اعضای این گروه فروکش کرد، اما خُسرانی که در اثر فقدان این عزیزان به جامعه اسلامی و انقلابی ما وارد شد، هرگز جبران نشد.

خود من نیز حدود یکسال پیش ]شب چهارم خرداد  1358[، یکی از اهداف تروریستی این گروهک بودم. که به لطف خداوند و با فداکاری و گذشتی که عفت، همسرم، از خود نشان داد. اقدام تیم عملیاتی آنها علی‌رغم اصابت گلوله به بدنم، نافرجام ماند. با تحقیقاتی که انجام شد، مشخص گردید که ترور من توسط یک گروه سه نفره انجام گرفته و شخصی به نام سعید واحد، مسئولیت تیر اندازی به من را بر عهده داشته و فرد دیگری به نام غلامرضا یوسفی وی را حمایت کرده و راننده این عملیات هم شخصی به اسم ابوالقاسم سیاه پوش بوده است.

این گروه سه نفره با برنامه‌ایی از قبل طراحی شده، شبانه به منزلمان آمدند و یکی از آنها با بهانه قرار دادن یک نامه از طرف یکی از مسئولین با من دیدار کرد. در حین گفتگو من به حرکتهای آن مرد مشکوک و متوجه شدم که اسلحه‌اش را در آورده و می‌خواهد شلیک کند. در این لحظه با او گلاویز شدم. حضور فداکارانه و به موقع عفت و تلاش شجاعانه او برای جلوگیری از اصابت گلوله‌های شلیک شده به نقاط حساس بدنم، مرد مهاجم و همدستش را که در حیاط در انتظار او بود مجبور به فرار ساخت و بعد از آن عفت مرا به سرعت با کمک همسایگان به بیمارستان رساند. پس از انتقالم به بیمارستان و انجام عمل جراحی و اقدامات مناسب دیگری که برای جلوگیری از خونریزی انجام گرفت، از این حادثه جان سالم بدر بردم. هرچند که عوارض این حادثه سالها با من ماند.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب