تفسیر آیات قرآن کریم – سوره فاطر – آیه 34 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ
و می گویند: ستایش خدای راست که اندوه را از ما برد، همانا پروردگار ما بسیار آمرزنده و سپاسگزار است.
1 - سپاسگزاری بهشتیان از خداوند، به خاطر برداشتن حزن و اندوه از ایشان
و قالوا الحمد للّه الذی أذهب عنّا الحزن
2 - بهشتیان، در کمال آسودگی و به دور از هرگونه حزن و اندوه
و قالوا الحمد للّه الذی أذهب عنّا الحزن
3 - اندوهگین بودن بهشتیان در عرصه قیامت پیش از ورود به بهشت
و قالوا الحمد للّه الذی أذهب عنّا الحزن
برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که لازمه برطرف کردن حزن وجود آن از پیش است.
4 - قیامت، عرصه حزن آور و اندوهگین حتی برای مؤمنان
و قالوا الحمد للّه الذی أذهب عنّا الحزن
5 - همه ستایش ها از آنِ خداوند است.
الحمد للّه
«ال» در «الحمد للّه» به اصطلاح جنسیه و مفید استغراق است; یعنی، «کلّ حمد للّه».
6 - خداوند، سرچشمه و منشأ همه کمال ها و زیبایی ها است.
الحمد للّه
حمد در برابر زیبایی ها و کمال ها است و به مقتضای جمله «الحمد للّه» هر ستایشی از آن خدا است. بنابراین هر کمال و زیبایی، از او نشأت گرفته است.
7 - تنها خداوند شایسته و بایسته ستایش است.
الحمد للّه
8 - خداوند، پروردگار غفور (آمرزنده) و شکور (سپاس گزار و حق شناس) است.
إنّ ربّنا لغفور شکور
9 - سپاس گزاری بهشتیان از خداوند، به خاطر آمرزش خطاهای آنان و قدردانی از کارهای نیکشان
و قالوا الحمد للّه ... إنّ ربّنا لغفور شکور
جمله «إنّ ربّنا لغفور شکور» بیان دیگری از فلسفه سپاس گزاری از خداوند است.
10 - آمرزندگی و قدردانی از بندگان، از شؤون ربوبیت خداوند است.
إنّ ربّنا لغفور شکور
اسماوصفات
شکور 8; غفور 8
بهشتیان
آسایش بهشتیان 2; آمرزش بهشتیان 9; اندوه بهشتیان 3; تشکر از بهشتیان 9; رفع اندوه بهشتیان 1، 2; شکرگزاری بهشتیان 1، 9; عمل خیر بهشتیان 9
حمد
حمد خدا 5، 7
خدا
آثار ربوبیت خدا 10; آمرزشهای خدا 10; اختصاصات خدا 5، 7; شکرگزاری خدا 10; نقش خدا 6
زیبایی
منشأ زیبایی 6
شکر
شکر خدا 1، 9
قیامت
اندوه در قیامت 3، 4; ویژگیهای قیامت 4
کمال
منشأ کمال 6
مؤمنان
اندوه اخروی مؤمنان 4