تفسیر آیات قرآن کریم- سوره غافر – آیه 20 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَاللَّهُ یَقْضِی بالْحَقِّ وَالَّذینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا یَقْضُونَ بشَیْءٍ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
و خدا به حق حکم می کند و آنهایی را که غیر او می خوانند، به چیزی حکم نمی کنند به یقین خدا همو شنوا و بینا است.
1 - داوری خداوند، بر اساس حق است.
و اللّه یقضی بالحقّ
2 - ناتوانی معبودهای ادعایی مشرکان از هرگونه قضاوت
والذین یدعون من دونه لایقضون بشیء
3 - قضاوت به حق، از شؤون الوهیت حقیقی است.
و اللّه یقضی بالحقّ و الذین یدعون من دونه لایقضون بشیء
مطلب یاد شده، از تصریح شدن اسم جلاله (اللّه) به دست می آید.
4 - آگاهی همه جانبه خداوند از احوال انسان ها، پشتوانه قضاوت به حق او
یعلم خائنة الأعین ... و اللّه یقضی بالحقّ
یادآوری قضاوت به حق خداوند ـ پس از تذکر به علم همه جانبه او ـ می تواند بیانگر مطلب یاد شده باشد.
5 - تنها خداوند، سمیع و بصیر حقیقی است.
إنّ اللّه هو السمیع البصیر
آمدن ضمیر فصل «هو» بر حصر دلالت دارد.
6 - شنوایی و بینایی مطلق خداوند، دلیل به حق بودن داوری او در میان بندگانش
و اللّه یقضی بالحقّ ... إنّ اللّه هو السمیع البصیر
برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که جمله «إنّ اللّه هو السمیع البصیر»، در مقام تعلیل برای جمله « واللّه یقضی بالحقّ» می باشد.
7 - حق شنوی، بصیرت و آگاهی همه جانبه از موضوع مورد داوری، از شرایط داوری به حق
واللّه یقضی بالحقّ ... إنّ اللّه هو السمیع البصیر
برخی از مفسران برآنند که یادآوری سمیع و بصیربودن خداوند در داوری، می تواند اشاره به مطلب بالا باشد.
اسماوصفات:
بصیر 5; سمیع 5
خدا:
آثار بصیرت خدا 6; آثار شنوایی خدا 6; آثار علم خدا 4; اختصاصات خدا 5; حقانیت قضاوت خدا 1; دلایل حقانیت قضاوت خدا 6; ملاک قضاوت خدا 4
قضاوت:
بصیرت در قضاوت 7; حق شنوی در قضاوت 7; شرایط قضاوت به حق 7; قضاوت به حق 1، 3، 4
معبودان باطل:
عجز معبودان باطل 2; معبودان باطل و قضاوت 2
معبودراستین:
شؤون معبودراستین 3