تفسیر آیات قرآن کریم – سوره انبیاء– آیه 111– کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَإِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّکُمْ وَمَتَاعٌ إِلَی حِینٍ
و من نمی دانم شاید این [تأخیر عذاب ]آزمایشی باشد برای شما و بهره مندیِ اندکی تا چندگاهی.
1- آزمایش کافران و مشرکان حق ناپذیر صدراسلام، فلسفه به تأخیر افتادن عذاب آنان و نامعلوم بودن زمان شکست آنها است.
و إن أدری لعلّه فتنة لکم
ضمیر «لعلّه» به نکته ای برمی گردد که از دو آیه قبل استفاده می شود. آن نکته، مسأله تأخیر عذاب کافران و مشرکان و یا نامعلوم بودن زمان شکست آنان و پیروزی مسلمین است.
2- تأخیر مجازات مشرکان و کافران، وسیله فتنه و آزمایش آنان است.
إن أدری أقریب ... إن أدری لعلّه فتنة لکم
3- تأخیر عذاب و کیفر مشرکان و کافران حق ناپذیر، به خاطر بهره بردن ناچیز و موقتی آنان از متاع های دنیوی است.
إن أدری لعلّه ... متـع إلی حین
4- مهلت ها و امکانات دنیوی، در جهت آزمایش انسان ها است.
و إن أدری لعلّه فتنة لکم و متـع إلی حین
5- بهره ها و امکانات دنیوی، محدود و موقتی است.
و متـع إلی حین
امتحان
ابزار امتحان 2، 4; امتحان با امکانات دنیوی 4; امتحان با مهلت 4
امکانات دنیوی
محدودیت امکانات دنیوی 5; ویژگیهای امکانات دنیوی 5
حق
امتحان حق ناپذیران صدراسلام 1; امکانات دنیوی حق ناپذیران 3; فلسفه تأخیر عذاب حق ناپذیران صدراسلام 1; فلسفه تأخیر عذاب حق ناپذیران 3; وقت شکست حق ناپذیران صدراسلام 1
کافران
امتحان کافران 2; امتحان کافران صدراسلام 1; امکانات دنیوی کافران 3; فلسفه تاخیر عذاب کافران صدراسلام 1; فلسفه تأخیر عذاب کافران 2، 3; وقت شکست کافران صدراسلام 1
مشرکان
امتحان مشرکان 2; امتحان مشرکان صدراسلام 1; امکانات دنیوی مشرکان 3; فلسفه تأخیر عذاب مشرکان 2، 3; فلسفه تأخیر عذاب مشرکان صدراسلام 1; وقت شکست مشرکان صدراسلام 1