تفسیر آیات قرآن کریم- سوره النجم – آیه 53 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَالْمُؤْتَفِکَةَ أَهْوَی
و آن سرزمین واژگون شده [قوم لوط] را فرو افکند.
1 - شهرهای قوم لوط، از جمله سرزمین های نابودشده به اراده خداوند
و المؤتفکة أهوی
مفسران، «المؤتفکة» را شهرهای قوم لوط دانسته اند; یعنی، «والقری المؤتفکة».
2 - هلاکت قوم لوط، به وسیله زیرورو شدن سرزمین آنان
و المؤتفکة أهوی
«ائتفاک» به معنای زیرورو شدن است. «قرای مؤتفکه»; یعنی، آبادی هایی که با اهلش زیرورو شده اند.
3 - ظلم و طغیان، عامل نابودی شهرهای قوم لوط
إنّهم کانوا هم أظلم و أطغی . و المؤتفکة أهوی
از این که در آیه قبل، قوم نوح «أظلم» و «أطغی» معرفی شده اند، اصل ظلم و طغیان برای اقوام دیگری که در این بخش آمده اند، ثابت می شود.
4 - عذاب الهی، باعث پرتاب شدن شهرهای قوم لوط، به طرف بالا و سپس سقوط و هلاکت آنها
و المؤتفکة أهوی
«أهوی» معادل «أسقط» (فرو افکند) است.
5 - «عن أبی بصیر عن أبی عبداللّه(ع) فی قول اللّه ... «و المؤتفکة أهوی» قال: هم أهل البصرة هی المؤتفکة...;(1)
ابی بصیر از امام صادق(ع) درباره سخن خداوند ... «و المؤتفکة أهوی» روایت نموده که مراد، اهل بصره هستند. آن جا شهر زیرورو شده است...».
بصره
عذاب اهل بصره 5; ویرانی شهر بصره 5
خدا
آثار اراده خدا 1; آثار عذابهای خدا 4
روایت 5
قوم لوط
آثار طغیانگری قوم لوط 3; آثار ظلم قوم لوط 3; تاریخ قوم لوط 2; عوامل ویرانی شهرهای قوم لوط 3، 4; عوامل هلاکت قوم لوط4; منشأ ویرانی شهرهای قوم لوط 1; ویرانی شهرهای قوم لوط2; هلاکت قوم لوط 2
پی نوشت ها :
1. کافی، ج 8، ص 180، ح 202; نورالثقلین، ج 5، ص 173، ح 106.