تفسیر آیات قرآن کریم – سوره اللیل– آیه8- کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَی
و امّا هر که بخل بورزد و خود را [از خدا ]بی نیاز ببیند،
1 - دسته ای از مردم، از صرف اموال خود در موارد لازم، بخل ورزیده و همواره درصدد ثروت اندوزی و غنی ساختن خویش اند.
و أمّا من بخل و استغنی
«بخل»; یعنی، دور نگه داشتن اندوخته ها، از مصارفی که منع آنها از آن شایسته نیست (مفردات).
2 - حالت بخلورزی و ثروت اندوزی، ناپسند و نقطه مقابل تقوا است.
فأمّا من أعطی و اتّقی ... و أمّا من بخل و استغنی
صاحب «العین» گفته است: فعل «استغنی»، به معنای «به ثروت رسید» است. براساس این معنا، «استغناء»; یعنی، ثروت اندوزی و باب استفعال بودن آن، بر مبالغه در ثروت مندی دلالت دارد.
3 - اعتماد به اموال خویش و احساس بی نیازی در برابر پاداش های موعود خداوند، خصلتی نکوهیده است.
و صدّق بالحسنی ... فأمّا من ... استغنی
مراد از «استغنی» ـ به قرینه جمله «صدّق بالحسنی» در آیات پیشین ـ ممکن است استغنای از «حسنی» (پاداش های نیک خداوند) باشد. بیان فرجام دشوار (العسری) برای صاحبان این خصلت ها (در آیات بعد) بیانگر نکوهش آن خصلت ها است.
4 - احساس بی نیازی از پاداش های موعود خداوند، زمینه بخل ورزی و ترک انفاق
فأمّا من أعطی ... و أمّا من بخل و استغنی
در برداشت یاد شده، عطف «استغنی» بر «بخل»، عطف سبب بر مسبب دانسته شده است.
اتکا
سرزنش اتکا به مال 3
انفاق
زمینه ترک انفاق 4
بخل
زمینه بخل 4; سرزنش بخل 2
بخیلان 1
تقوا
موانع تقوا 2
ثروت اندوزان 1
ثروت اندوزی
سرزنش ثروت اندوزی 2
خدا
آثار بی نیازی از پاداشهای خدا 4; سرزنش بی نیازی از پاداشهای خدا 3
صفات
صفات ناپسند 3
گروههای اجتماعی 1