تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الطور – آیه 17 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَعِیمٍ
همانا تقواپیشگان در باغ ها و نعمت هایی [ویژه ]هستند.
1 - بهشت، جایگاه حتمی تقواپیشگان
إنّ المتّقین فی جنّـت و نعیم
2 - باغ های بهشت، پوشیده از درختان
إنّ المتّقین فی جنّـت
«جنّة» (مفرد «جنّات») به باغ پوشیده از درختان گفته می شود.
3 - بهشت تقواپیشگان، سرشار از نعمت است.
إنّ المتّقین فی جنّـت و نعیم
واژه «نعیم» به معنای نعمت بسیار و فراوان است.
4 - تقوا، اصلی ترین شرط ورود به بهشت و بارزترین ویژگی بهشتیان
إنّ المتّقین فی جنّـت و نعیم
5 - بی تقوایی و هواپرستی، بزرگ ترین مشکل تکذیب کنندگان دین در قیامت
فویل یومئذ للمکذّبین ... هـذه النار الّتی کنتم بها تکذّبون ... إنّ المتّقین فی جنّـت و نعیم
در این آیات، «متّقین» جبهه مقابل «مکذّبین» قرار گرفته است. از این تقابل مطلب استفاده می شود.
6 - مقایسه فرجام نیک تقواپیشگان با سرنوشت شوم کافران، شیوه بهینه هدایت خلق
اصلوها ... إنّ المتّقین فی جنّـت و نعیم
از این که خداوند در هدایت خلق، به ترسیم هر دو فرجام پرداخته است; مطلب بالا برداشت می شود.
7 - بهشت، متشکل از باغ های بسیار با درختانی انبوه و نعمت های گسترده و گوناگون
إنّ المتّقین فی جنّـت و نعیم
بهشت
باغهای بهشت 2; تنوع نعمتهای بهشت 7; درختان بهشت 2، 7; شرایط ورود به بهشت 4; صفات بهشت 7; نعمتهای بهشت 2، 3
بهشتیان
ویژگیهای بهشتیان 4
تقوا
آثار تقوا 4
دین
بی تقوایی مکذبان دین 5; مشکلات اخروی مکذبان دین 5; هواپرستی مکذبان دین 5
کافران
فرجام شوم کافران 6
متقین
حسن فرجام متقین 6; فرجام متقین 1; قیاس متقین با کافران 6; متقین در بهشت 1، 3
هدایت
روش هدایت 6