تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الشوری- آیه 47– کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
اسْتَجِیبُوا لِرَبِّکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لَّا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ مَا لَکُم مِّن مَّلْجَأٍ یَوْمَئِذٍ وَمَا لَکُم مِّن نَّکِیرٍ
دعوت پروردگارتان را اجابت کنید پیش از آن که روزی بیاید که از جانب خدا بازگشتی ندارد آن روز پناهگاهی برای شما نیست و توان هیچ گونه انکاری را ندارید.
1 - خداوند، فراخوان انسان ها به اجابت دعوت خویش
استجیبوا لربّکم
2 - ربوبیت خداوند، نسبت به انسان ها و تدبیر امور آنان، مقتضی پاسخ گویی انسان به دعوت او
استجیبوا لربّکم
3 - زندگانی محدود دنیا، تنها فرصت انسان برای هدایت و اجابت دعوت الهی است.
استجیبوا لربّکم من قبل أن یأتی یوم لا مردّ له من اللّه
4 - بهره گیری از فرصت ها و امکانات دنیوی، جهت تهیه ره توشه حیات اخروی، امری بایسته و ضروری است.
استجیبوا لربّکم من قبل أن یأتی یوم لامردّ له
5 - بی توجهی به روز قیامت و غفلت از پایان یافتن فرصت انجام تکالیف، عامل اساسی در ترک دستورات الهی است.
استجیبوا لربّکم من قبل أن یأتی یوم لامردّ له
ذکر «من قبل أن یأتی» می تواند اشاره به آن داشته باشد که انسان ها، چنانچه به روز قیامت توجه کنند به اجابت دعوت الهی روی خواهند آورد.
6 - انسان ها، در معرض غفلت نسبت به روز قیامت
من قبل أن یأتی یوم لامردّ له من اللّه
تأکید خداوند، درباره حقیقت روز قیامت، می تواند از آن جهت باشد که بسیاری از مردم نسبت به این امر مهم غافل اند.
7 - اراده خداوند، نسبت به برپایی قیامت، قاطع و غیرقابل تجدید نظر است.
من قبل أن یأتی یوم لا مردّ له من اللّه
«لا» در «لامردّ له من اللّه» برای نفی جنس است. و «مردّ» مصدر میمی و به معنای بازگرداندن می باشد. منظور این است که برپایی قیامت، امری قطعی و تجدید نظر در آن غیر ممکن است.
8 - قیامت، صحنه بی پناهی و بی یاوری انسان ها است.
ما لکم من ملجإ یومئذ
9 - انکار و پرده پوشی گناهان در قیامت، امکان ندارد.
و ما لکم من نکیر
«نکیر» ـ چنان که برخی گفته اند ـ مصدر و به معنای «انکار» است.
آخرت:
تحصیل توشه آخرت 4
امکانات دنیوی:
استفاده از امکانات دنیوی 4
انسان:
بی پناهی اخروی انسان ها 8; غفلت انسان ها 6
خدا:
آثار ربوبیت خدا 2; اجابت دعوتهای خدا 2، 3; حتمیت اراده خدا 7; دعوت به اجابت خدا 1; دعوتهای خدا 1
زندگی:
نقش زندگی دنیوی 3
عصیان:
عوامل عصیان 5
غفلت:
آثار غفلت از پایان فرصت 5; آثار غفلت از قیامت 5; غفلت از قیامت 6
فرصت:
اهمیت استفاده از فرصت 4
قیامت:
بی پناهی در قیامت 8; تکذیب گناه در قیامت 9; حتمیت قیامت 7; ظهور حقایق در قیامت 9; ویژگیهای قیامت 8، 9
هدایت:
فرصت هدایت 3