تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الزخرف- آیه26– کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ لِأَبیهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِی بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ
و [یاد کن] وقتی را که ابراهیم به پدر و قوم خود گفت: همانا من از آنچه شما می پرستید بیزارم.
1 - اعلان برائت حضرت ابراهیم(ع) از شرک و بت پرستی قوم خود
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه إنّنی براء ممّا تعبدون
2 - داستان مبارزه حضرت ابراهیم(ع) با شرک و بت پرستی، داستانی زنده و درس آموز برای همیشه تاریخ
و إذ قال إبرهیم
کلمه «إذ» در محل نصب و مفعول به برای فعل محذوف است; یعنی، «واذکر إذ قال...».
3 - قوم ابراهیم(ع) و فردی که آن حضرت وی را پدر خطاب می کرد، پیرو آیین شرک و بت پرستی بودند.
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه إنّنی براء ممّا تعبدون
4 - آیین شرک، مورد نفرت و انزجار عمیق ابراهیم(ع)
إنّنی براء ممّا تعبدون
به کارگیری کلمه «براء» (مصدر «برء») به جای «بریء» حاکی از شدت تنفر و انزجار است.
5 - ابراهیم(ع)، نمونه انسان آزاد از تعصبات قومی و جاهلی
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه
ذکر داستان ابراهیم(ع) و اعلان موضع آن حضرت در برابر عقاید سنتی جامعه خویش ـ پس از یادکرد پیروی کورکورانه مشرکان از نیاکان خود ـ می تواند در جهت ارائه الگوی سنت شکنی باشد.
6 - لزوم موضع گیری قاطعانه در برابر عقاید و باورهای غلط جامعه، حتی در برابر نزدیک ترین خویشاوندان
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه إنّنی براء ممّا تعبدون
7 - ابراهیم(ع)، نماد شجاعت و اسوه مبارزه با شرک و بت پرستی
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه
از یادآوری داستان ابراهیم(ع)، اسوه بودن آن حضرت در مبارزه با بت پرستی و از موضع گیری ایشان در برابر جامعه خویش ـ حتی نزدیک ترین خویشاوندان خود ـ شجاعت آن حضرت استفاده می شود.
8 - روابط قومی و خویشاوندی، نباید بر گرایش های اعتقادی انسان اثر بگذارد.
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه إنّنی براء ممّا تعبدون
طرح داستان ابراهیم(ع) در راستای تأثیرناپذیری از عقاید و باورهای باطل قومی، صورت گرفته است.
9 - مسؤولیت ویژه انسان در برابر هدایت و ارشاد بستگان نزدیک خود *
و إذ قال إبرهیم لأبیه و قومه
تقدیم «لأبیه» می تواند توجه بیشتر ابراهیم(ع) به هدایت پدر را برساند; که از آن اولویت هدایت و ارشاد بستگان نزدیک استفاده می شود.
10 - اشیای جامد و فاقد شعور، مورد پرستش قوم ابراهیم(ع)
إنّنی براء ممّا تعبدون
برداشت بالا، بر این اساس است که «ما» در غیرذوی العقول به کار می رود.
آزر
بت پرستی آزر 3; شرک آزر 3
ابراهیم(ع)
الگو بودن ابراهیم(ع) 5، 7; بت شکنی ابراهیم(ع) 2، 7; پدر ابراهیم(ع) 3; تبری ابراهیم(ع) 1، 4، 5; شجاعت ابراهیم(ع) 7; شرک ستیزی ابراهیم(ع) 2، 7; عبرت از قصه ابراهیم(ع) 2; فضایل ابراهیم(ع) 5، 7; قصه ابراهیم(ع) 1
انسان
مسؤولیت انسان 9
تبری
تبری از بت پرستی 1; تبری از تعصب قومی 5; تبری از شرک 1، 4
خویشاوندان
اهمیت هدایت خویشاوندان 9
خویشاوندی
خویشاوندی و عقیده 8
عبرت
عوامل عبرت 2
عقیده
اهمیت عقیده 8; اهمیت موضعگیری علیه عقیده باطل 6
قوم ابراهیم
بت پرستی قوم ابراهیم 3; شرک قوم ابراهیم 3; معبودان قوم ابراهیم 10
هدایت
الوهیت در هدایت 9