تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الرحمن – آیه 39 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
فَیَوْمَئِذٍ لَّا یُسْأَلُ عَن ذَنبهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ
پس در آن روز هیچ انس و جنّی از گناهش سؤال نمی شود.
1 - گناهکاران جن و انس در صحنه قیامت، دارای وضعیتی معلوم و بی نیاز از محاکمه و سؤال
فیومئذ لایسئل عن ذنبه إنس و لاجانّ
2 - برپایی قیامت، پس از تحوّلات عظیم در نظام طبیعت و فروپاشی آن خواهد بود.
فإذا انشقّت السّماء ... فیومئذ لایسـل عن ذنبه إنس و لاجانّ
تفریع «یومئذ» بر «إذا انشقّت السّماء» ـ با «فاء» ـ نشانگر آن است که پس از فروپاشی نظام طبیعت، طولی نمی کشد که قیامت برپا می شود.
3 - حضور جن همچون آدمیان، در صحنه قیامت برای حسابرسی و کیفر و پاداش
فیومئذ لایسـل عن ذنبه إنس و لاجانّ
4 - جن نیز همچون آدمیان، مکلف و مسؤول است.
فیومئذ لایسـل عن ذنبه إنس و لاجانّ
آفرینش
انهدام آفرینش 2
انسان
تکلیف انسان 4
جن
پاداش اخروی جن 3; تکلیف جن 4; جن در قیامت 3; جنیان گناهکار در قیامت 1; حسابرسی اخروی جن3; کیفر اخروی جن 3
قیامت
پرسش در قیامت 1; نشانه های قیامت 2
گناهکاران
گناهکاران در قیامت 1