تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الذاریات – آیه 34 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
مُسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ لِلْمُسْرِفِینَ
که نزد پروردگارت برای [نابودی] مسرفان علامت گذاری شده است.
1 - سنگپاره های فروریخته بر قوم لوط، سنگپاره هایی دارای علامت و نشانه هایی مخصوص
حجارة من طین . مسوّمة عند ربّک
«مسوّمة»، مشتق از «سومة» (علامت) و به معنای نشاندار است.
2 - اسرافگران متجاوز از قانون الهی، دارای مجازات هایی از پیش تعیین شده در نزد خداوند
حجارة من طین . مسوّمة عند ربّک للمسرفین
3 - اسراف (تجاوز از قانون الهی و زیاده روی در گناه)، بارزترین جرم قوم لوط بود.
أُرسلنا إلی قوم مجرمین ... للمسرفین
تعبیر «مسرف» در این آیه، به معنای تجاوز از قانون است که بر قوم مجرم لوط، منطبق شده است.
4 - برنامه الهی در کیفر مجرمان و متجاوزان، کاملاً دقیق و حساب شده است.
مسوّمة عند ربّک
تعبیر «مسوّمة عند ربّک» و علامت دار بودن سنگ ها، حاکی از وجود دقت و حسابگری در نظام کیفری خداوند برای متجاوزان است.
5 - کیفر تجاوزگران، در راستای ربوبیت الهی و هموار ساختن راه رشد برای بندگان است.
مسوّمة عند ربّک للمسرفین
تعبیر «عند ربّک»، ممکن است اشاره به این جهت داشته باشد که مقام پروردگاری و تربیت خلق و رشد انسان ها، مقتضی آن است که موانع تکامل و رشد از میان برداشته شود.
6 - اسراف و زیاده روی در گناه، عامل نزول عذاب هلاکت بار الهی
حجارة من طین ... للمسرفین
وصف «مسرفین»، مشعر به علیت است.
اسراف
آثار اسراف 6
تکامل
عوامل تکامل 5
خدا
ربوبیت خدا 5; عذابهای خدا 6; قانونمندی کیفرهای خدا4
عذاب
موجبات عذاب 6
قوم لوط
اسراف قوم لوط 3; افراط در گناه قوم لوط 3; بارش سجیل بر قوم لوط1; تاریخ قوم لوط 1، 3; جرم قوم لوط 3; نشانه سنگهای عذاب قوم لوط 1
گناه
افراط در گناه 6
متجاوزان
فلسفه کیفر متجاوزان 5; کیفر متجاوزان 2، 4
مجرمان
کیفر مجرمان 4
مسرفان
کیفر مسرفان 2
نظام کیفری 4