تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الذاریات – آیه 19 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ
و در اموالشان برای سائل و محروم حقّی بود.
1 - بخشی از اموال محسنان تقواپیشه، اختصاص به سائلان و محرومان دارد.
و فی أمولهم حقّ للسّائل و المحروم
2 - اهل تقوا و احسان، همراه با تهجد و عبادت، دارای خدمات اجتماعی و انفاق مالی اند.
کانوا قلیلاً من الّیل ما یهجعون ... و فی أمولهم حقّ للسّائل و المحروم
3 - نیازمندان سائل و محرومان، دارای حق در مال ثروتمندان جامعه
و فی أمولهم حق للسّائل و المحروم
4 - اهتمام دین به مسائل اجتماعی و رفع خلأهای اقتصادی جامعه، همپای تعالی بخشیدن به معنویات و پرداختن به مسائل فردی
و بالأسحار هم یستغفرون . و فی أمولهم حقّ للسّائل و المحروم
5 - لزوم توجه به محرومان عفیف و ناشناخته جامعه و اکتفا نکردن به انفاق بر سائلان و درخواست کنندگان
و فی أمولهم حقّ للسّائل و المحروم
از مقابله «محروم» با «سائل»، استفاده می شود که در جامعه برخی از نیازمندان، روی سؤال ندارند و در نتیجه ناشناخته می مانند. اهل تقوا از این گروه غافل نیستند.
6 - انفاق به سائلان و محرومان، از عوامل دستیابی به بهشت و نعمت های آن
إنّ المتقین فی جنّـت و عیون ... و فی أمولهم حقّ للسّائل و المحروم
7 - تقدم رسیدگی به حال سائلان و محرومان و رفع محرومیت از آنان، بر دیگر محرومان جامعه
و فی أمولهم حقّ للسّائل و المحروم
برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که تقدم سائلان بر محرومان، ممکن است به این خاطر باشد که سائلان، آبروی خود را در کف نهاده و به پرسش می پردازند و این کار معمولاً از سر استیصال و درماندگی انجام می گیرد. ازاین رو لازم است در انفاق و امداد، آنان را در اولویت قرار داد.
8 - «عن أبی عبداللّه(ع) و قوله عزّوجلّ «للسائل و المحروم» قال المحروم المحارف الذی حرّم کدّ یده فی الشراء و البیع;(1)
از امام صادق(ع) درباره سخن خداوند عزّوجلّ که فرمود: «للسّائل و المحروم» روایت شده که محروم، شخص بداقبالی است که از تلاش خود در خرید و فروش بی بهره است [و گویا راه روزی به روی او بسته شده]».
9 - «عن أبی جعفر و أبی عبداللّه(ع) إنّهما قالا: المحروم الرجل الذی لیس بعقله بأس و لم یبسط له فی الرزق و هو محارف;(2)
از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: محروم کسی است که عقل او باکی ندارد; ولی روزی وی توسعه نیافته است و [تنگ روزی] و بداقبال می باشد.
انفاق
اولویت در انفاق 7
بهشت
موجبات بهشت 6
ثروتمندان
مال ثروتمندان 3
جامعه
اهمیت رفع مشکلات اقتصادی جامعه 4
دین
ابعاد اجتماعی دین 4; ابعاد فردی دین 4
روایت 8 ، 9
فقرا
آثار انفاق به فقرا 6; انفاق به فقرا 1; اهمیت انفاق به فقرا ی عفیف 5; اهمیت رفع مشکلات اقتصادی فقرا 7; حقوق فقرا 3
متقین
انفاق متقین 1، 2; تهجد متقین 2; عبادت متقین 2; نقش اجتماعی متقین 2
متکدیان
آثار انفاق به متکدیان 6; انفاق به متکدیان 1; اهمیت انفاق به متکدیان 5; اهمیت رفع مشکلات اقتصادی متکدیان 7; حقوق متکدیان 3
محرومان
مراد از محرومان 8، 9
محسنان
انفاق محسنان 1، 2; تهجد محسنان 2; عبادت محسنان 2; نقش اجتماعی محسنان 2
نعمت
موجبات نعمت های اخروی 6
پی نوشت ها :
1. کافی، ج 3، ص 500، ح 12; تفسیر برهان، ج 4، ص 232، ح 5.
2. کافی، ج 3، ص 500، ح 12.