تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الاحقاف- آیه11 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الاحقاف- آیه11 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

وَقَالَ الَّذینَ کَفَرُوا لِلَّذینَ آمَنُوا لَوْ کَانَ خَیْرًا مَّا سَبَقُونَا إِلَیْهِ وَإِذْ لَمْ یَهْتَدُوا بهِ فَسَیَقُولُونَ هَذَا إِفْکٌ قَدیمٌ

 

و آنان که کفر ورزیده اند درباره آنان که ایمان آورده اند، گفتند: اگر [این دین] خوب بود اینها در پذیرفتن آن بر ما سبقت نمی گرفتند و چون بهوسیله آن هدایت نشده اند، خواهند گفت: این دروغی قدیمی است.

 

1- تلاش کافران مکه، برای تحقیر مؤمنان و بی اهمیت جلوه دادن ایمان آنان

 

و قال الذین کفروا للذین ءامنوا لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

 

2- برخورد تحقیرآمیز کافران، با گرایش محرومان به دین، نمودی از روحیه استکباری آنان است.

 

و استکبرتم ... و قال الذین کفروا للذین ءامنوا لو کان

 

3- گرایش محرومان به قرآن، بهانه مستکبران برای تردید در حقانیت آن

 

و قال الذین کفروا ... لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

تعبیر «لو کان خیراً...»، بیان دلیل است و از محتوای آیه استفاده می شود که کافران، از طایفه اشراف مستکبر و مؤمنان از طبقه محروم بودند. بدین جهت مستکبران، ابراز می داشتند اگر قرآن خیری در برداشت، تهی دستان بی هویت بدان روی نمی آوردند.

 

4- کافران، مدعی ارزش گرایی و خیرطلبی

 

لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

 

5- پذیرش امور از سوی طبقه اشراف، ملاک ارزشی بودن آن امور در جامعه جاهلی

 

لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

 

6- محرومان، نخستین گروندگان به قرآن و پیامبر(ص)

 

و قال الذین کفروا ... لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

از لحن تحقیرآمیز «ماسبقونا» استفاده می شود که کافران، از طبقه اشراف و توده مؤمنان، از طبقات محروم و پایین جامعه بودند.

 

7- بینش طبقاتی، عامل کفر و حق ناپذیری

 

و قال الذین کفروا ... لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

از آیه شریفه استفاده می شود که کافران، به نوعی روحیه استکباری ناشی از اشرافیت گرفتار بودند و مؤمنان را از طبقه حقیر و پایین به شمار می آوردند.

 

8- داوری کافران درباره دین، براساس ملاک های سطحی و نه متکی بر اندیشه و دانش

 

و قال الذین کفروا ... لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

کافران، گرایش و عدم گرایش طبقات خاصی را به ایمان، ملاک اصلی داوری خود قرار دادند; بی آن که در متن قرآن و پیام دین خردمندانه بیندیشند.

 

9- گرایش به خیر و خوبی، امری فطری برای انسان ها

 

لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه

از این که حتی کافران خود را خیرجو دانسته اند، مطلب یاد شده استفاده می شود.

 

10- حق ناپذیری و هدایت گریزی کافران، منتهی به دروغ شمردن پیام راستین وحی

 

و إذ لم یهتدوا به فسیقولون هـذا إفک قدیم

«فاء» در «فسیقولون»، بیانگر ترتّب و نتیجه است; یعنی، اتهام آنان به قرآن، نتیجه حق ناپذیری و هدایت گریزی آنان است.

 

11- قرآن، وسیله هدایت و راه یابی انسان به حقیقت

 

و إذ لم یهتدوا به فسیقولون هـذا إفک قدیم

 

12- کافران، مدعی دروغ بودن قرآن و پیشینه داشتن آن

 

فسیقولون هـذا إفک قدیم

 

13- استکبار و خودبرتربینی، مایه محرومیت از هدایت وحی و تکذیب آن

 

و استکبرتم ... و قال الذین کفروا ... لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه و إذ لم یهتدوا به

با توجه به آیات پیشین و نیز با توجه به صدر و ذیل آیه، استفاده می شود که بهره مند نشدن کافران از هدایت قرآن و تکذیب آن از سوی ایشان، ناشی از استکبار و خودبرتربینی آنان است.

 

14- جهل و استکبار، ریشه بسیاری از انکارها و حق ستیزی ها

 

و إذ لم یهتدوا به فسیقولون هـذا إفک قدیم

تعبیر «و إذ لم یهتدوا...»، در حقیقت بیان نمونه ای از این حقیقت کلی است که تکذیب ها و انکارها در بسیاری از موارد متفرع بر زمینه نداشتن، جاهل بودن و برخورد مستکبرانه با حقایق است.

 

15- پیام انبیا، پیامی پردیرینه و سابقه دار در گذشته تاریخ بشر

 

فسیقولون هـذا إفک قدیم

تعبیر «إفک قدیم» ـ که اتهام مشرکان به قرآن بود ـ گویای این نکته است که محتوای قرآن ـ که همسو با تعالیم پیامبران گذشته است ـ دارای پیشینه در طول تاریخ بوده است.

 

16- موضع منفی مشرکان مکه در برابر تعالیم پیامبران پیشین

 

و إذ لم یهتدوا به فسیقولون هـذا إفک قدیم

تعبیر به «إفک قدیم»، نمایانگر باور کافران مکه به دیرینه بودن پیام وحی و کذب بودن آن از ابتدای تاریخی آن است. به دیگر بیان قرآن در نظر ایشان، همچون تعالیم دیگر پیامبران تاریخ، افترا است.

 

17- انکار حقایق دین از سوی کافران، در قالب روشن فکری و ارزش گرایی

 

و قال الذین کفروا ... لو کان خیرًا ما سبقونا إلیه ... فسیقولون هـذا إفک قدیم

کافران با دعوی «لو کان خیراً» خود را ارزش خواه و با اتهام «هـذا إفک قدیم» خود را روشن فکر و ضد ارتجاع معرفی می کنند و با این ادعاها، بدون تأمّل در حقایق قرآن (إذ لم یهتدوا به) به کفر و انکار می پردازند.

 

18- «عن سمرة بن جندب، إنّ رسول اللّه(ص) قال: بنو غفار و أسلم کانوا الکثیر من الناس فتنة یقولون لو کان خیراً ما جعلهم اللّه أوّل الناس فیه;(1)

 

سَمُرة بن جُنْدُب می گوید: رسول خدا(ص) فرمود: بین مردم، قبیله بنی غفار و قبیله اسلم بودند که زیاد فتنه می کردند. مشرکان می گویند: اگر [اسلام] چیز خوبی بود خداوند آنان (قبیله بنی غفار و اسلم) را، اولین مردمان در اسلام قرار نمی داد [و ما در آن بر آنان پیشی می گرفتیم]».

ادعا

ادعا ی خیرطلبی 4; ادعا ی روشنفکری 17

استکبار

آثار استکبار 13، 14

افترا

زمینه افترا به وحی 10

انبیا

تاریخ انبیا 15; تعالیم انبیا 15; موضعگیری علیه انبیا 16

انسان

فطریات انسان 9

ایمان

ایمان به قرآن 3، 6; ایمان به محمد(ص) 6

بنی اسلم

توطئه گری بنی اسلم 18

بنی غفار

توطئه گری بنی غفار 18

تفکر

آثار تفکر طبقاتی 7

جاهلیت

تفکر طبقاتی در جاهلیت 5; ملاک ارزشها در جاهلیت 5

جهل

آثار جهل 14

حق

عوامل حق ناپذیری 7; منشأ حق ستیزی 14

خیرطلبی

فطریت خیرطلبی 9

دین

آسیب شناسی دینی 7; تکذیب دین 17; قضاوت درباره دین 8

روایت 18

فقرا

آثار ایمان فقرا 3; ایمان فقرا 6; تحقیر فقرا 2

قرآن

ادعای پیشینه برای قرآن 12; اولین مؤمنان به قرآن 6; شک در حقانیت قرآن 3; نقش قرآن 11; هدایتگری قرآن 11

کافران

آثار استکبار کافران 2; آثار حق ناپذیری کافران 10; آثار هدایت ناپذیری کافران 10; ادعاهای کافران 4، 12، 17; روش برخورد کافران 2، 17; سطحی نگری کافران 8; ملاک قضاوت کافران 8

کافران مکه

روش برخورد کافران مکه 1

کفر

عوامل کفر 7

مؤمنان

تحقیر مؤمنان 1، 2

محمد(ص)

اولین مؤمنان به محمد(ص) 6

مستکبران

زمینه بهانه جویی مستکبران 3; شک مستکبران 3

مشرکان مکه

موضعگیری مشرکان مکه 16

وحی

زمینه تکذیب وحی 13

هدایت

ابزار هدایت 11; زمینه محرومیت از هدایت 13

پی نوشت ها:

1. الدرّالمنثور، ج 7، ص 440.

صوت

تصاویر ضمیمه