تفسیر آیات قرآن کریم- سوره قلم- آیه34 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ
همانا برای تقواپیشگان در نزد پروردگارشان بهشت های پرنعمت است.
1 - تقواپیشگان، برخوردار از بوستان های سرشار از نعمت های بی عیب و زوال ناپذیر
إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّـت النعیم
«نعیم»، به معنای نعمت بسیار است (مفردات راغب). اضافه «جنّات» به «نعیم» ـ که مفید اختصاص است ـ بیانگر اختصاصی و ویژه بودن بوستان های بهشتی است; یعنی، مانند بوستان های دنیا نیست که دارای انواع آفت ها و اشیای موذی و زوال پذیر است.
2 - تقواپیشگان، دارای منزلت و جایگاهی رفیع در پیشگاه خداوند
إنّ للمتّقین عند ربّهم
مطلب یاد شده، از آمدن قید «عند ربّهم» استفاده می شود.
3 - تقواپیشگی، موجب استحقاق پاداش الهی و برخورداری از نعمت های سرشار بهشتی
إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّـت النعیم
4 - بهشت، دارای بوستان های متعدد و گوناگون
إنّ للمتّقین ... جنّـت
5 - تقواپیشگی، مانع از ظلم و طغیان و متقین مبرّا از آن
إنّا کنّا ظـلمین ... طـغین ... إنّ للمتّقین
مطلب یاد شده، از مقابله متقین با «اصحاب الجنّة» ـ که به ظلم و طغیان آلوده شده بودند ـ استفاده می شود.
6 - مقرر کردن «کیفر و پاداش» و «تنبیه و تشویق»، دو روش هدایتی و تربیتی قرآن
کذلک العذاب و لعذاب الأخرة أکبر ... إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّـت النعیم
بهشت
تعدد باغهای بهشت 4; تنوع باغهای بهشت 4
پاداش
آثار پاداش 6; موجبات پاداش 3
تربیت
روش تربیت 6
تقوا
آثار تقوا 3، 5
طغیان
موانع طغیان 5
ظلم
موانع ظلم 5
کیفر
آثار کیفر 6
متقین
تقرب متقین 2; فضایل متقین 1، 2
نعمت
زمینه نعمت های اخروی 3; مشمولان نعمت 1
هدایت
روش هدایت 6