تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم- سوره قلم- آیه34 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم- سوره قلم- آیه34 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ

همانا برای تقواپیشگان در نزد پروردگارشان بهشت های پرنعمت است.

 

1 - تقواپیشگان، برخوردار از بوستان های سرشار از نعمت های بی عیب و زوال ناپذیر

إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّـت النعیم

«نعیم»، به معنای نعمت بسیار است (مفردات راغب). اضافه «جنّات» به «نعیم» ـ که مفید اختصاص است ـ بیانگر اختصاصی و ویژه بودن بوستان های بهشتی است; یعنی، مانند بوستان های دنیا نیست که دارای انواع آفت ها و اشیای موذی و زوال پذیر است.


 

2 - تقواپیشگان، دارای منزلت و جایگاهی رفیع در پیشگاه خداوند

إنّ للمتّقین عند ربّهم

مطلب یاد شده، از آمدن قید «عند ربّهم» استفاده می شود.


 

3 - تقواپیشگی، موجب استحقاق پاداش الهی و برخورداری از نعمت های سرشار بهشتی

إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّـت النعیم


 

4 - بهشت، دارای بوستان های متعدد و گوناگون

إنّ للمتّقین ... جنّـت


 

5 - تقواپیشگی، مانع از ظلم و طغیان و متقین مبرّا از آن

إنّا کنّا ظـلمین ... طـغین ... إنّ للمتّقین

مطلب یاد شده، از مقابله متقین با «اصحاب الجنّة» ـ که به ظلم و طغیان آلوده شده بودند ـ استفاده می شود.


 

6 - مقرر کردن «کیفر و پاداش» و «تنبیه و تشویق»، دو روش هدایتی و تربیتی قرآن

کذلک العذاب و لعذاب الأخرة أکبر ... إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّـت النعیم

بهشت

تعدد باغهای بهشت 4; تنوع باغهای بهشت 4

پاداش

آثار پاداش 6; موجبات پاداش 3

تربیت

روش تربیت 6

تقوا

آثار تقوا 3، 5

طغیان

موانع طغیان 5

ظلم

موانع ظلم 5

کیفر

آثار کیفر 6

متقین

تقرب متقین 2; فضایل متقین 1، 2

نعمت

زمینه نعمت های اخروی 3; مشمولان نعمت 1

هدایت

روش هدایت 6