تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الزخرف- آیه 28– کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَجَعَلَهَا کَلِمَةً بَاقِیَةً فِی عَقِبهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
و [ابراهیم] آن کلمه توحید را در میان نسل خود کلمه ای ماندنی قرار داد، باشد که آنان به [توحید ]بازگردند.
1 - بقای آیین توحید در نسل ابراهیم(ع)، ره آورد تلاش آن حضرت برای استمرار بخشیدن به آن
و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
آیات قبل، می تواند قرینه باشد که فاعل «جعل» ابراهیم(ع) است.
2 - اهتمام ابراهیم(ع)، به هدایت نسل پس از خویش
و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
چنانچه فاعل «جعل» ابراهیم(ع) باشد، به قرینه آیات پیشین ـ که در مورد آن حضرت بود ـ مطلب بالا قابل برداشت است.
3 - تلاش انسان برای هدایت نسل های آینده خویش، اقدامی پسندیده و روشی ابراهیمی است.
و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
چنانچه فاعل «جعل» ابراهیم(ع) باشد، از اسوه بودن عمل آن حضرت، مطلب بالا استفاده می شود.
4 - کلمه توحید، کلمه ای ماندگار در نسل ابراهیم(ع)، به اراده و لطف الهی
إنّنی براء ممّا تعبدون . إلاّ الذی فطرنی ... و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
فاعل «جعل» ـ به قرینه آیه بعد ـ می تواند خداوند باشد.
5 - استمرار دین توحیدی در نسل ابراهیم(ع)، پاداش الهی به آن حضرت در قبال تلاش های او در مسیر اعتلای کلمه توحید
و إذ قال إبرهیم ... و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
برداشت یاد شده، مبتنی بر این احتمال است که «جعلها» در مقام بیان لطف خداوند در برابر مجاهدت ها و تلاش های حضرت ابراهیم(ع) باشد.
6 - خداوند، حافظ و نگاهبان آیین توحید در گستره تاریخ
و جعلها کلمة باقیة
بنابراین که فاعل «جعل» خداوند باشد، مطلب بالا استفاده می شود.
7 - استمرار کلمه «توحید» در نسل ابراهیم(ع) و در پهنه قرن ها، تدبیری خداوندی و به منظور بازگشت مشرکان هر نسل به توحید
و جعلها کلمة باقیة فی عقبه لعلّهم یرجعون
8 - وجود افرادی شرک پیشه، در نسل ابراهیم(ع)
لعلّهم یرجعون
با توجه به رجوع ضمیر «هم» به نسل ابراهیم(ع)، استفاده می شود که برخی از آنان آلوده به شرک بودند; بنابراین مفاد آیه این می شود که توحید در گروهی از نسل ابراهیم باقی ماند تا زمینه آن شود که گروه دیگر آنان نیز به توحید بازگردند.
9 - نسل ابراهیم(ع)، پرچمدار توحید در طول تاریخ
و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
10 - تأثیر عملکرد پدران، در سرنوشت نسل های آینده آنان
و إذ قال إبرهیم ... و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
ذکر باقی ماندن توحید در نسل ابراهیم(ع) ـ پس از بیان اعلام شجاعانه برائت از شرک و روی آوردن آن حضرت به توحید ـ می تواند اشاره به نقش پدران در سرنوشت نسل های بعد داشته باشد.
11 - توبیخ عرب عصر بعثت، از سوی خداوند بر ترک آیین نیاکان یکتاپرست خویش و روی آوردن به شرک
بل قالوا إنّا وجدنا ءاباءنا ... و إذ قال إبرهیم ... و جعلها کلمة باقیة فی عقبه
12 - «سُلَیْم بن قَیْس قال: خرج علینا علیّ بن أبی طالب(ع) ... فقال ... و العلم فی عقبنا إلی أن تقوم الساعة ثمّ قرأ «و جعلها کلمة باقیة فی عقبه» ثمّ قال: کان رسول اللّه(ص) عقب إبراهیم و نحن أهل البیت عقب إبراهیم(ع) و محمد(ص);(1)
سلیم بن قیس می گوید: حضرت علی(ع) به سوی ما بیرون آمد و فرمود: علم در نسل ما است تا برپایی قیامت. سپس آیه «و جعلها کلمة باقیة فی عقبه» را تلاوت نمود، و فرمود: رسول خدا(ص) از نسل ابراهیم(ع) است و ما اهل بیت از نسل ابراهیم(ع) و محمد(ص) هستیم».
آیندگان
عوامل مؤثر در سرنوشت آیندگان 10; هدایت آیندگان3
ابراهیم(ع)
پاداش ابراهیم(ع) 1، 5; توحید در نسل ابراهیم(ع) 9; جاودانگی توحید در نسل ابراهیم(ع) 1، 4، 5، 7; شرک در نسل ابراهیم(ع) 8; فضایل نسل ابراهیم(ع) 9; نسل ابراهیم(ع) 12; هدایت نسل ابراهیم(ع) 2; هدایتگری ابراهیم(ع) 2
ادیان آسمانی
حامی ادیان آسمانی 6
اهل بیت(ع)
علم نسل اهل بیت(ع) 12; نیاکان اهل بیت(ع) 12
توحید
پیشگامان توحید 9
جاهلیت
سرزنش مشرکان جاهلیت 11
خدا
آثار اراده خدا 4; آثار لطف خدا 4; پاداشهای خدا5; حمایتهای خدا 6; سرزنشهای خدا 11; نشانه های تدبیر خدا 7
روایت 12
عمل
آثار عمل 10; عمل پسندیده 3
محمد(ص)
نیاکان محمد(ص) 12
مشرکان
توبه مشرکان 7
نیاکان
نقش نیاکان 10
1. تأویل الأیات الظاهرة، ص 540; تفسیر برهان، ج 4، ص 139، ح 5.