تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره أحزاب – آیه 61 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره أحزاب – آیه 61 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه ( مدنی )
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا

در حالی که طردشدگان اند و هر کجا یافت شوند دستگیر می شوند و به سختی به قتل می رسند.

 

1 - تداوم تعرض به زنان مسلمان، از سوی منافقان، باعث اجرای حکمی سخت درباره آنان و آواره شدن شان همراه با لعن خدا می شد.

 

لئن لم ینته المنـفقون ... لنغرینّک بهم ثمّ لایجاورونک فیها إلاّ قلیلاً. ملعونین

«ملعونین» حال برای ضمیر فاعلی «لایجاورون» است.

 

2 - تداوم آزار و اذیت زنان مسلمان، از سوی بیماردلان، موجب سخت گیری پیامبر(ص) بر آنان، در حد آواره سازی همراه با لعن خدا می شد.

 

لئن لم ینته ... و الذین فی قلوبهم مرض ... لنغرینّک بهم ثمّ لایجاورونک فیها إلاّ قلیلاً . ملعونین

 

3 - ادامه شایعه پراکنی، در پی دارنده سخت گیری پیامبر(ص) و در نتیجه، آواره شدن همراه با لعن بود.

 

لئن لم ینته ... و المرجفون ... لنغرینّک بهم ثمّ لایجاورونک فیها إلاّ قلیلاً . ملعونین

 

4 - منافقان آزاردهنده زنان مسلمان، در صورت تداوم کردار زشت خود، مهدورالدم بوده و در هر کجا که یافته شوند، باید به قتل برسند.

 

لئن لم ینته المنـفقون ... لنغرینّک بهم ... أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا تقتیلاً

«ثقف» (مصدر «ثقفوا») به معنای «مهارت در درک و انجام دادن کار» است (مفردات راغب). در آیه، این واژه به معنای «به دست آوردن و دستیازی» استعمال شده است.

 

5 - شایعه پراکنان در مدینه، در صورت ادامه شایعه پراکنی، محکوم به قتل بودند.

 

لئن لم ینته ... و المرجفون فی المدینة ... أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا تقتیلاً

 

6 - بیماردلانی که اقدام به فساد و آزار زنان می کنند، در صورت ادامه کار خود، محکوم به قتل اند.

 

لئن لم ینته ... و الذین فی قلوبهم مرض ... ملعونین أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا تقتیلاً

 

7 - ادامه دهندگان به فساد در جامعه، با آزار و اذیت زنان مؤمن، هیچ محل امنی ندارند و باید به قتل برسند.

 

لئن لم ینته المنـفقون و ... لنغرینّک بهم ... ملعونین أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا تقتیلاً

«أیْنَ» مفید عموم است و شامل همه جا می شود و از آن، جایی استثنا نشده است.

 

8 - اقدام های قاطع برای دفع فساد از جامعه، با رعایت مراحل و شرایط، روا و جایز است.

 

لئن لم ینته المنـفقون ... أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا تقتیلاً

 

9 - بر آحاد جامعه اسلامی، روا و جایز است که ادامه دهندگان به فساد را پس از فرمان حاکم اسلامی، با رعایت مراحل و شرایط، به قتل برسانند.

 

لئن لم ینته المنـفقون ... أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا تقتیلاً

در آیه پیش وقتی سخن از تهدید منافقان و بیماردلان و... به میان آمد، خداوند فرمود: «اگر آنان، ادامه بدهند پیامبر(ص) را بر آنها چنان مسلط خواهد کرد که ادامه زندگی برای شان ممکن نباشد» و در این آیه، فعل های «أُخذوا» و «قتّلوا» را مجهول آورده و برای انجام دادن وظیفه یاد شده، کسی را معرفی نکرده است. به نظر می رسد، با توجه به مهدورالدم اعلام شدن گروه های یاد شده، در آیه، به مسلمانان اجازه می دهد که آن افراد را به قتل برسانند.

 

10 - ادامه دهندگان به فساد در جامعه را می توان بازداشت کرده و به اسارت در آورد.

 

لئن لم ینته المنـفقون ... أینما ثقفوا أُخذوا

اسارت

احکام اسارت 10

اصلاح

روش اصلاح 8

افساد

آثار افساد 9

بیماردلان

آواره سازی بیماردلان 2; اذیتهای بیماردلان 2; قتل بیماردلان 6

خشونت

خشونت جایز 8

زن

آثار اذیت زنان مؤمن 1، 2، 4، 6، 7

شایعه پراکنان

آواره سازی شایعه پراکنان 3; قتل شایعه پراکنان 5

شایعه پراکنی

آثار شایعه پراکنی 3

فساد

مبارزه با فساد 8

قتل

احکام قتل 4، 5، 6، 7، 9; موجبات قتل 4، 5، 6، 7

لعن

موجبات لعن 1، 2، 3

مؤمنان

مسؤولیت مؤمنان 9

محمد(ص)

مبارزه محمد(ص) با بیماردلان 2; مبارزه محمد(ص) با شایعه پراکنان 3; مبارزه محمد(ص) با منافقان 1

مدینه

شایعه پراکنان مدینه 5

مفسدان

اسارت مفسدان 10; قتل مفسدان 7، 9

منافقان

آواره سازی منافقان 1; اذیتهای منافقان به زنان مؤمن 1، 4; قتل جایز منافقان 4

 

صوت

تصاویر ضمیمه