سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از هتل‌داران کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از هتل‌داران کشور

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول‎اله و آله
سؤالات زیادی داشتم و از حرف‎های شما استفاده کردم، چیزهایی را نمی‎دانستم که یاد گرفتم. من هم در اصل با شما همفکرم که گردشگری را جدّی بگیریم، والّا کشور را از یک منبع مهمی محروم می‎کنیم.
یکی از بخشها همین‌هتل‎ها، مهمان‎سراها و متل‎هاست که حداقل باید در حد استانداردهای کشورهای متوسط دنیا باشد. خیلی از حرف‎های شما را بدون بحث قبول دارم، در برخی موارد سؤال دارم که بعد پی‎گیری خواهم کرد که چرا این‎طوری می‎شود.
اگر بقیه بخش‎ها هم هماهنگ نباشند، بازحرف شما کاملاً منطقی است. باید آنجاهایی که توریسم به خاطر آن می‎آید و برای مردم تماشایی است و ایجاد فراغت می‎کند و برای آنها جاذبه دارد، هماهنگی خوبی داشته باشیم که بسیار ضروری است و باید ارزیابی باشد. والاّ وضع ما در این بخش خوب نخواهد شد و هرکسی کار خود را می‎کند. مقرراتی که فرمودید مزاحم است، من هم قبول دارم. مگر این که کسی نخواهد این صنعت در کشور توسعه پیدا کند.
در مجموع دولت اخیراً روی گردشگری و میراث فرهنگی حساب ویژه‎ی باز کرده که این هم به نظرات رهبری برمی‎گردد. چون ایشان در دولـت من هـم تأکید می‎کردند که میراث فرهنگی ما چیزی شبیه نفت است و این نمی‎تواند بدون گردشگری درست شکل خود را پیدا کند. در اصل فکر می‎کنم که سیاست کلی ایشان تأکید بر این مسأله است و ما هم در مجمع روی آن تأکید داریم. دولت هم الان به نظر می‎رسد این کار را جدّی گرفته است.
آقای مرعشی و همکارانش هم با علاقه کار را پی‎گیری می‎کنند. شما هم مطالبات خودتان را ادامه بدهید و به هر جایی که فکر می‎کنید، مراجعه کنید و بگویید. این توضیحات چیزی نیست که در مقابلش بهانه بیاورند. یا باید در مقابل این توضیحات دفاع و یا قبول کنند.
در مجموع به شما می‎گویم با سیاست‎هایی که در کشور هست، این بخش آینده‎ی خوبی خواهد داشت. اگر به تدریج همه اینها به گوش مسؤولان بالا و تصمیم‎گیرها برسد، مؤثر است. رسانه‎ها هم خیلی خوب می‎توانند به شما کمک کنند. نمی‌دانم صدا و سیما چه قدر به شما کمک می‎کند. روزنامه‎ها هم می‎توانند . شما هم باید با آنها تعامل داشته باشید و کار انجام خواهد شد.
خودم زمانی، زیاد به مسافرت می‎رفتم و می‎دانم به مسافر در جاهای خوب و جاهای بد چه می‎گذرد و چه قدر برای تشویق انسانها به سفر مؤثر است. در گذشته که از اروپا از طریق زمینی می‎آمدیم، از کشورهای بالکان که عبور می‎کردیم، از لحظه‎ای که وارد می‎شدیم و تا زمانی که خارج می‎شدیم، برای ما عذاب بود. اذیت‎های بین راهی موجب می‎شد که از این وضع ناراضی باشیم. لذا خیلی از جاها باید هماهنگ شوند که این مجموعه نام خوبی از ایران را بلند کند.
علیه ما حرف‎هایی می‎زنند و وقتی که مسافر وارد کشور بشود و ببیند راست می‎گویند، آن حرف‎ها مستند می‎شود. بعضی از تبلیغات آنها دروغ است و بعضی ممکن است راست باشد که این اتفاقات می‎افتد. فکر می‎کنم باید خود شما همکاری کنید. البته فضای هتل و محیط و مسافر را در نظر بگیرید. کشور ما یک کشور اسلامی است. اگر احساس شود در فضای مسافران از لحاظ اخلاقی وضع نامناسبی پیش می‎آید، شاید فوراً‌ اتفاقی نیفتد، ولی به تدریج فرهنگ هتل‎داری و گردشگری را در جاهایی زیر سؤال می‎برد و حمایت نمی‎کنند و ایجاد مزاحمت می‎کنند. چیزهایی است که بی‌دلیل می‎گویند، ولی یک‎سری چیزها هست که شما باید مراعات کنید. شما همه این مسائل را با تجربه می‎فهمید که چه کنید تا این هماهنگی‎ها اتفاق بیفتد. از اینکه زحمت کشیدید و آمدید و ما را در جریان مشکلات و امکانات خودتان قرار دادید، ممنون هستم. شاید این ملاقات برای بعضی کارها که گفتید، مفید باشد. خیلی خوش آمدید. از این درد دل خوشم آمد.
○ باتوجه به اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردید، ما در خدمت شما هستیم. ان‎شاءالله در زمان مدیریت اجرایی شما در این دوره بتوانیم شاهد توسعه گردشگری کشور باشیم. به نمایندگی از طرف کلیه همکاران خود در سطح کشور و در تمامی استانها آمادگی خود را برای هرگونه خدمت در زمینه انتخابات اعلام می‎کنم. آنچه که در اختیار داریم، در قبال عنایت و خدمات حضرت‎عالی به خدمت خواهیم گرفت. استدعا می‎کنم به دفاتر نمایندگی خودتان در کلیه استانها امر بفرمایید تا ارتباط با جوامع هتل‎داری، بتوانیم به وظیفه خود در قبال حضرت‎عالی و نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام نماییم.
• از محبتی که کردید خیلی ممنون هستم. هنوز اعلام نکردم و بنا ندارم تبلیغات را خودم اداره کنم و فکر می‎کنم مردم مرا می‎شناسند. یا قبول دارند و یا قبول ندارند. البته دیگران به جهت علاقه‎مندی کار خودشان را می‎کنند و از شما هم صمیمانه تشکر می‎کنم که ابراز همکاری فرمودید. ‌خیلی خوش آمدید.
والسّلام علیکم و رحمه‎الله