سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از کارگران نمونه کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از کارگران نمونه کشور

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. من همیشه از حضور در بین کارگران استقبال می‌کنم و فضای‌ جلسات با شما برایم مطلوب و مأنوس است، بخصوص اینکه امروز در جمع افتخارآمیز کارگران نمونه پس از انقلاب هستیم. این مجموعه در حقیقت نماینده بخش عظیمی از شریف‌ترین بخش جامعه، یعنی نیروی کار هستندکه با تلاش و زحمت خودشان، موقعیت ممتازی به دست آوردند.
ارزش واقعی در جمع شما هست. مطالبی که آقای محجوب اشاره کردند، برایم تازگی داشت. فکر می‌کردیم این کار شده اسـت، قاعدتاً باید جایی و یا سازمانی برای کارگران نمونه در نظر می‌گرفتند که متولی استفاده بیشتر از آنها باشد. جوهری در وجود شما بوده که به این جایگاه رسیدید. کسانی که به المپیادها راه می‌یابند، انسانهای لایقی هستند، نیروهای کار هم ممتاز و با ارزش هستند که چند شاخص ویژه دارند و نمونه‌های آنها از بین افراد برجسته انتخاب می‌شوند که از بقیه برتر هستند.
در مورد المپیادها، براساس تصمیم‌گیری در دولت، باشگاهی برای آنها درنظر گرفته شد تا به مسائل آنها رسیدگی شود. در گذشته برجسته‌های المپیادها جذب کشورهای خارجی می‌شدند. لذا لازم است این بخش سازماندهی شود. در نیروهای کار این اتفاق کمتر است. لذا باید برای قدردانی و استعداد کارگران جایگاهی درست شود، چون هدف از انتخاب کارگران نمونه این بود که این قشر برای دیگران به عنوان یک الگو مطرح شوند و از این مسیر تمام جامعه کارگری را برای کار بهتر وارد مسابقه کنند.
 این موضوع در قرآن پذیرفته است. اگر این افراد پس از بدست آوردن تخصص پشتیبانی نشوند، نتیجه عکس خواهد داد و این موضوع به ضرر جامعه است. لذا نیاز به اساسنامه دارید و افراد به شیوه دموکراتیک انتخاب شود و رأی همه اخذ شود و مسئولین این بخش انتخاب شوند و مسائل را پیگیری کنند. شما امتیاز بزرگی دارید. اینهمه انسانهای ممتاز در محیط کارشان می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند و با مجموعه طرحهایشان، ابتکاراتشان را به ثمر برسانند. دولت از تجربه شما استفاده می‌کند و سازمان شما برای نوع کارتان نمونه خواهد بود.
من کاملاً آماده کمک و مشورت - در صورت نیاز - هستم. الان در رابطه با نیروی کار ما مسائل جدّی داریم. الان اشتغال مشکل واقعی برای جامعه است. اگر جمعی چون شما با هم هماهنگ شوند، می‌توانند از طریق اطلاعاتی که دارند، برای اشتغال مؤثر شوند. به هرحال اشتغال به مشکلی برای جامعه ما تبدیل شده است. زمانی ما از طریق آیات و احادیث جوانان را تشویق به کار می‌کردیم و تنیلی و سستی را مذمت می‌کردیم، ولی الان خجالت می‌کشیم، چون  آمادگی دارند، ولی کار برای آنها نیست.
الان وظیفه بسیار بزرگی برای نظام بوجود آمد. ایران ذخایر، میدان و ظرفیتهای بالایی دارد، نیازمند ابتکاری است که نیروهای آماده کار جذب شوند و از استعداد آنها استفاده شود. این به اشکال واقعی تبدیل شده است که در هرجایی در مورد آن بحث می‌شود. این بحث نیازمند شرایط خاص است. اولین شرط آن، این است که سرمایه به میدان تولید و کارآفرینی بیاید و نیروهای مبتکر وارد میدان شوند. بعد از اینکه کار بوجود آمد، باید مقررات آن به درستی تدوین شود. الان بسیاری از نیروهای کار به دلیل نداشتن امنیت شغلی مضطرب هستند، نوع استخدامها و شرایط کارفرماها از جمله این علل هستند.
یکی از کمبودهای واقعی ما این است که کارگران ما از امنیت شغلی برخوردار نیستند. حوادث فرانسه باید برای همه مردم دنیا و بخصوص دولتها درس عبرت باشد. آنها قانونی گذاشتند که در دوسال اول کارفرما می‌توانست نیروی کار را اخراج کند. آنها کار بزرگی کردند، دانشگاهها همراهی کردند که دولت و مجلس را مجبور به عقب‌نشینی کردند. این مسأله برای هر انسانی اهمیت دارد، چون امنیت شغلی برای همه سطوح یک اصل واقعی است. بیمه‌های بیکاری برای این است که خیال افراد راحت باشد. پرداخت حق کارگر جزو آسان‌ترین کارهاست.
زیرا کارگر در یک اقتصاد پر رونق به آسانی به سهم خود می‌رسد. اگر اقتصاد رونق نداشته باشد، برای همه ایجاد مشکل خواهد کرد. لازم است همه تلاش و هماهنگی را برای رونق اقتصادی انجام بدهیم. اگر گردش سرمایه کشور مناسب شود و نقدینگی کشور رسوب نکند، اقتصاد رونق می‌یابد. بی‌ثباتی ارز و بورس و ... دلیل عدم سلامت اقتصاد است. اقتصاد باید روال و بنیان ثابتی داشته باشد که با تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد مشاغل مناسب عملی می‌شود. بنده از تجدید دیدار شما صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدارم با تأسیس نهاد درستی با اراده شما حق شما نسبت به جامعه و حق جامعه نسبت به شما ادا شود و انشاءالله جامعه از تجربه، تخصص و اطلاعات شما استفاده کند. خداوند به شما و مملکت برکت دهد و کشورمان را از شرّ خوابهایی که برایش دیدند، نجات دهد. آنهایی که بعد از انقلاب در کمین بودند تا به ما ضربه بزنند، الان بهانه پیدا کردند و به دنبال ملتهب کردن جوّ منطقه و جامعه هستند. ما نیاز به هوشیاری داریم و باید مواظب باشیم و نباید بهانه به دست آنها بدهیم تا راهکاری برای اهدافشان پیدا نکنند. ما باید انسجام و اتحاد خودمان را حفظ کنیم تا آنها بدانند که با ملتی یکپارچه مواجه خواهند شد که وفادارند و اجازه نفوذ از رخنه‌ها را به آنها نخواهند داد. واقعاً به بیداری کاملاً ملی و همه جانبه نیاز داریم. شما را به خدا می‌سپاریم، از محبتی که فرمودید، تشکر می‌کنیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله