سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران کشور

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
همین که مدیرانی مثل شما را می‌بینم، بسیار خوشحال هستم. یکی از کارهای مهم انقلاب اسلامی این بود که قشری مدیر متدین، انقلابی و ارزشمند را خلق کرده است. این مدیران از میان جنگ و سازندگی سر برآوردند. شما با کسانی‌که امروز نامزد شدند، چندان تفاوتی ندارید. بعضیها حتی از آنها ارجحیت دارید و می‌توانید کاندیدا شوید.
اگر بنا باشد درست عمل کنیم، نیروهای بسیار و مدیران لایقی داریم. اینکه می‌گویند مدیر تربیت نکردید، بنده این حرف را قبول ندارم. مطمئن هستم که مدیران خوب و با ارزشی داریم، منتهی با هم، هم قد و همراه هستند. یکی از ظلمهایی که در بحث انتخابات می‌شود، بحث ضعف مدیران است. اینها حرفها بیهوده‌ای است و به بهترین نیروهای انقلاب توهین می‌شود. در انتخابات باید مردم را به گونه‌ای تشویق کنیم تا مشارکت بیشتر داشته باشند. نکاتی را که شما بیان فرمودید، بنده هم اصل نکات را قبول دارم که احتیاج به مدیری نیرومند داریم. به کابینه روزآمد و با تجربه و کارآمد نیاز داریم، شرایط دنیا به سرعت در حال تغییر است و ما هم باید خودمان را به روز برسانیم. دشمنان ما به جدّ نقشه کشیدند، مسأله اهواز نمونه آن است و از این مسائل در گذشته زیاد داشتیم و اینگونه نبود که بصورت رسمی اعلام و از شورش حمایت و نظام را محکوم و مطالبه حق اقلیت کنند. این مسائل شرایط جدیدی است.
مشخص است که دنبال بهانه هستند. از این شرایط هم می‌توانند خلق نمایند. هر دشمن و شخصی می‌تواند با توجه به حساسیت بخشهایی از کشور دروغ مکتوبی را به هر شکل ممکن به دست مردم برساند و موجب عصبانیت آنها شود. هر صنف و قومیتی می‌تواند این‌گونه باشد.
شرایط مملکت هم، شرایط ویژه‌ای است. از طرفی مسائل اختلافی به جایی رسیده که از کلیات گذشته است. اما وقتی بحث هسته‌ای پیش می‌آید، موضوع بخوبی روشن است و حرفهای دو طرف شفاف و روشن است که یا باید باشد یا نباشد و تصمیم هم باید در همین زمان اتخاذ شود. احتمال دارد در عراق و لبنان هم این مسائل کم و بیش پیش بیاید. در داخل هم هیچ‌وقت وضعیت ما به شکل فعلی نبوده است که حساسیتهای جناحی خود را نمایان می‌کند و بی‌مهابا منافع ملّی را نادیده می‌گیرند. قضیه اهواز که اتفاق افتاده است، همین دیروز در مجلس هر کدام تقصیر را بر گردن دیگری انداخته است.
در مسائل اقتصادی هم همین مشکلات را داریم. اگر کسی بخواهد در مسائل سخت اقتصادی تصمیم بگیرد، مثل سوخت یارانه‌‌ای به هیچ‌وجه نمی‌گذارند. بلافاصله بهره‌برداری باندی و جناحی می‌شود و شروع به مچ‌گیری و کار را خراب می‌کنند. این مسائل محصول تنازعات بی‌مورد جناحی و باندی است. بحث آنها بیشتر برای قدرت است. امکان ندارد کسی برای خدا قیام کند و این‌گونه با مسائل اساسی جامعه خود رفتار کند. اخلاق سیاسی اصلاً رعایت نمی‌شود.
بنده فکر می‌کنم الآن موقعیت حساسی است و باید آن را تحلیل کنیم. خیلی کار انجام نشده داریم. هنوز آبها را مهار نکردیم، راهها را نساختیم. نیروگاههای ما در آسیب‌پذیر هستند. اگر آسیب کوچکی به گاز ما وارد شود، ذخیره گاز نداریم. هنوز باید کارهای بزرگی انجام دهیم .
ما هم می‌توانیم راههایی را که الان چین در پیش گرفته، با توجه به مواد، بازار، نیروی انسانی که در اختیار داریم، در پیش بگیریم. چرا باید صنایع ما اینقدر تحت فشار صنایع چین باشد؟ میدان کار بسیار زیاد است و باید کار کنیم. نمی‌توان حرفهای شما را به آسانی رد کرد و باید نتایج آنها را در آینده ببینیم. مسائل سیاست خارجی حقیقتاً مساله بسیار جدی است. البته اگر در پست ریاست جمهور نباشیم، می‌توانیم کمک کنیم. اما رئیس جمهور بیش از همه می‌تواند کار کند. فکر می‌کنم اگر به مساله‌ای که مطرح کردم، می‌رسیدیم، به موفقیت بزرگی دست پیدا می‌کردیم. در دوران حیات خودمان شاهد بودیم که مدیری را وارد کار کردیم. لذا بنده روی نکته‌ای تکیه کردم و روی آن ایستاده‌ام و نظرم ایجاد انسجام ملی است. اگر نتیجه انتخابات تفرقه بیشتر و دوری نیروهای ارزشمند از بدنه جامعه باشد، بنده آن را یک فاجعه می‌دانم. کشور به مدیران خوب نیازمند است و ما تا زنده هستیم، باید خود را در خدمت مردم و کشور قرار دهیم.
نکته بعدی این است که اگر یک رئیس جمهوری با آرای کم بیاید، خطرناک است. دو جریانی که در کشور هستند، هرکدام چند نامزد هم سطح معرفی کردند. اگر این روند به روز آخر انتخابات برسد، قطعاً موجب تقسیم آرا خواهد شد و هریک دو تا سه میلیون در رأی خواهند گرفت. اگر رئیس جمهور از 48 میلیون حق رأی با چهار یا پنج میلیون رأی بیاید، خیلی سخت خواهد بود که خود را رئیس جمهور کشور بداند. قانوناً هست، اما خودش نمی‌تواند چنین چیزی را بپذیرد و خود را نماینده مردم معرفی کند. دنیا هم با نظر درستی نگاه نمی‌کند. در قراردادها و چالشها ایجاد مشکل می‌کند. اگر آنها نتوانند اختلافات خود را حل کنند، اصلاً به صلاح نظام نیست. اگر اختلافات را حل کنند، یکی از آنها می‌آید و ما هم حمایت می‌کنیم. اما اگر غیر از این باشد، مورد رضایت خدا و مردم نیست و نمی‌توانیم شاهد چنین چیزی باشیم. نظرم به هر دو گروه است که انشاءالله به اجماع برسند و مردم به یکی از آنها رأی دهند و رئیس جمهور با رأی بیشتری انتخاب شود. فرصت چندانی نداریم و هر روز به تصمیم نهایی نزدیک می‌شویم، شما هم کمک کنید تا آنها متحد شوند. خلاصه حرف بنده این است‌که تلاش‌کنیم ‌به ‌رئیس جمهوری برسیم که با رأی‌خوب انتخاب شود.
            والسّلام علیکم و رحمه الله