سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران تشکلهای حمل و نقل کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران تشکلهای حمل و نقل کشور

  • ساختمان قدس
  • پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله
 خیلی خوش آمدید و به دفتر ما صفا آوردید. از مردانگی و روحیات جوانمردی صنف حمل و نقل که در اینجا موج می‌زند، تشکّر می‌کنم. از اینکه عده‌ای از شما معطّل شدید، اسباب شرمندگی شد.
این روزها به خاطرات گذشته و دوران امام نگاه می‌کنم. پانزده خرداد یک روز تاریخی است. انقلاب از این روز جهشی کرد و وارد فاز جدیدی شد و سرانجام در سال 57 به پیروزی رسید. در این روز ما شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردیم و در روز رحلت حضرت امام(ره)، سرمایه انقلاب را از دست دادیم.
یکی از جملاتی که امروز در خاطراتم دیدم را با شما می‌گویم: یکی از روزهایی که حال امام خوب نبود - منزل ما کنار منزل حضرت امام بود و صبح و عصر خدمت امام می‌رفتم - خدمت امام رفتم، حالت ضعف شدیدی داشتند، من دستم را روی دست ایشان گذاشتم، امام را خیلی دوست می داشتم. لمس دست امام برای من آرزو بود. دست ایشان گرم بود، ایشان انگشت شست مرا گرفتند و کمی فشار آوردند و در حالت خیلی سخت سه چیز را به من فرمودند:
1- تا من زنده هستم بازنگری قانون اساسی را تمام کنید و این حرف مرا تکان داد و ما نتوانستیم آن را تمام کنیم.
2- تا شما متّحد باشید، این انقلاب پیش می‌رود.
3- اگر شما و آقای خامنه‌ای متحّد باشید، خیلی چیزها حل می‌شود. من به خانه برگشتم و فوراً اینها را نوشتم تا از یادم نرود.
4- وقتی قطعنامه را پذیرفتم، برایم خیلی تلخ بود، ولی حالا که دارم می‌روم، وقتی که فکر می‌کنم مشکلی را بعد از خودم برای شما بجا نگذاشتم، برایم شیرین است. این نشان می‌دهد چقدر روحیه ایشان جالب است، لذا آن جام زهر برای ایشان در این زمان شیرین شده بود.
ما برای امسال و سال آینده، دوران خیلی مشکلی داریم، طراحی آمریکا بصورت جدّی‌ این بود که می‌خواستند مشارکت مردم در انتخابات کم شود و رئیس جمهور با رأی کمی انتخاب شود و بعد از انتخابات تنشها و دعواها زیاد شود. اگر مردم کم شرکت کنند، می‌گویند نظام و مردم از هم فاصله گرفتند. اگر رئیس جمهور رأی کمی داشته باشد، ایشان نمایندة مردم نیست و اگر دعواها زیاد شود، وقت همه ما صرف این چیزها خواهد شد و کسی نمی‌تواند کار بنیادی انجام بدهد.
انشاءالله با هوشیاری شما، مردم، مسئولین، احزاب و سیاسیون، امید آمریکائیها به شکست مبدّل شود و حضور مردم گسترده باشد و هرکس که رئیس‌جمهور می‌شود، با رأی بالائی بیاید و بعد از آن هم عاقلانه عمل و مشکلات کشور را حل کنیم. الان بخش حمل و نقل در قسمتهای بیمه، راهها، فرسودگی ماشینها و هواپیماها و چیزهای دیگر مشکلات بسیاری است. چیزهایی را مطرح و بقیه را به بعد از انتخابات موکول کردید. من اگر اینجا هم باشم، به این مسائل می‌پردازم. ولی جنبه نصیحتی دارد.
به هر حال همین‌که موفق شدم و بر نفس خود پیروز شدم و با عدم تمایلی که در روحیه من و خانواده‌ام بود، فکر می‌کردم شخص دیگری باید بیاید و اینکه الان پیروز شدم، در نزد خداوند موفق هستم و بقیه با مردم است. آنچه که به خودم مربوط بود، عمل کردم. ولی آنچه که به مردم مربوط است، مردم هر تصمیمی بگیرند، همان مورد قبول است و تابع آن خواهم بود.
در مورد شما، از قدیم به صنف حمل و نقل اهمیت می‌دادم. همه بخشهای هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی، داخل شهر و... مهم هستند. اگر هریک از این بخشها نباشند و خوب کار نکنند، جامعه فلج می‌شود و من می‌دانم اکثر کارهای شما خطرناک، بسیار دشوار، انرژی‌بر و ریسک‌دار است. خانواده‌های شما کمتر شما را می‌بینند. انشا‌‌ءالله اگر توفیق  شد و مردم این را خواستند و خداوند هم این چنین اراده کرد که من مسئول اجرائی باشم، انشاءالله مسئولان شما دقیقاً مطالب شما را مطرح می‌کنند و  من هم با مشکلات و درخواستهای شما آشنا می‌شوم و هرقدر که از من برآید، انشاءالله کوتاهی نخواهم کرد. حتّی اگر شما از من حمایت هم نکنید، من به وظیفه خودم عمل می‌کنم. انشاءالله حرف‌ها را در عمل به شما خواهیم گفت.
والسّلام علیکم و رحمه الله