تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نمل – آیه 92 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نمل – آیه 92 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکّی)
  • یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَی فَإِنَّمَا یَهْتَدی لِنَفْسهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذرِینَ

و [مأمور شده ام] که قرآن را [بر مردم] بخوانم پس هر که هدایت یافت به سود خود هدایت می یابد و هر که گمراه شد بگو: [من مسؤول نیستم زیرا] من فقط از اخطارکنندگانم.

 

1 - تلاوت قرآن، رسالت و وظیفه تغییرناپذیر پیامبر(ص) برای هدایت خلق

 

إنّما أُمرت أن ... و أن أتلوا القرءان فمن اهتدی

در این آیه تلاوت آیات قرآن به مردم، به عنوان یگانه مسؤولیت پیامبر(ص) مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله «فمن اهتدی...» نیز استفاده می شود که هدف از تلاوت آیات آن، هدایت خلق بوده است.

 

2 - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ پیام وحی و نه مسؤول هدایت ناپذیری گمراهان

 

و أن أتلوا القرءان فمن اهتدی فإنّما یهتدی لنفسه

از بخش دوم آیه (فمن اهتدی...) استفاده می شود که بخش اول (و أن أتلوا القرآن...) زمینه چینی برای تعیین محدوده وظایف پیامبر(ص) و متوجه بودن مسؤولیت حق ناپذیری به خود انسان هااست.

 

3 - پیامبر(ص) موظف به پیروی دقیق از قرآن *

 

إنّما أُمرت أن أعبد ربّ هـذه البلدة ... و أن أتلوا القرءان

واژه «أتلوا» می تواند از مصدر «تُلُوّ» (تبعیت و پیروی) مشتق شده باشد.

 

4 - تلاش برای هدایت خلق با پیام وحی، تبلور روحیه عبودیت و تسلیم در برابر خدا

 

إنّما أُمرت أن أعبد ... و أُمرت أن أکون من المسلمین . و أن أتلوا القرءان

با توجه به ارتباط «و أن أتلوا» با آیه قبل، می توان مطلب یاد شده را استفاده کرد. ضمناً از تعبیر «فمن اهتدی...» استفاده می شود که تلاوت مزبور، تلاوت شخصی نیست; بکله تلاوتی است در راستای تبلیغ و هدایت مردمان است.

 

5 - لزوم تلاوت قرآن، به گونه ای ثمربخش و در جهت هدایت و بیدارگری

 

و أن أتلوا القرءان فمن اهتدی فإنّما یهتدی لنفسه

از جمله «فمن اهتدی...» در پی «أن أتلوا القرآن» استفاده می شود که تلاوت پیامبر(ص)، تلاوتی راستین، دارای هدف و در جهت هدایت و بیدارگری بوده است.

 

6 - بازتاب و منافع هدایت پذیری انسان، تنها متوجه خود او است.

 

فمن اهتدی فإنّما یهتدی لنفسه

 

7 - بهره مندی از هدایت قرآنی، در گرو اراده و روحیه هدایت پذیری خود انسان

 

فمن اهتدی فإنّما یهتدی لنفسه

از نسبت داده شدن فعل «اهتدی» به «من»، معلوم می شود که شرط استفاده از آیات الهی، روحیه هدایت پذیری و اراده و خواست انسان است.

 

8 - انذارگری و هشداردهی، موضع پیامبر(ص) در برابر گمراهان حق ناپذیر

 

و من ضلّ فقل إنّما أنا من المنذرین

 

9 - گمراهی هر فرد، از ناحیه خود وی و نتایج شوم آن نیز گریبانگیر خود او است.

 

و من ضلّ فقل إنّما أنا من المنذرین

از این که فعل «ضلّ» به خود فرد نسبت داده شده و انذار هم مربوط به او است، مطلب یاد شده به دست می آید. گفتنی است که اصولاً انذار در زمینه ای صورت می گیرد که نتایجی شوم در پی داشته باشد.

 

10 - پیامبر(ص)، موظف به تداوم بخشیدن انذارگری خود نسبت به گمراهان و دست برنداشتن از تبلیغ

 

و من ضلّ فقل إنّما أنا من المنذرین

تعبیر «فقل إنّما...» می رساند که پیامبر(ص) در مرحله نخست، با تلاوت آیات در مقام هدایت توده ها است و در صورت مخالفت عده ای، وظیفه او پایان یافته نیست; بلکه او در موضع انذارگری هم چنان باید باقی بماند.

 

11 - لزوم ساکت ننشستن در قبال گمراهان جامعه

 

و من ضلّ فقل إنّما أنا من المنذرین

گرچه مخاطب این آیه در مرحله نخست، شخص پیامبر(ص) است; اما با توجه به این که پیامبر(ص) اسوه خلق می باشد، تکلیف یاد شده متوجه همه مؤمنان و رسالت داران هدایت و انذار مردم نیز هست.

 

12 - تنها انذار و تهدید نسبت به عواقب شوم عمل، دارای امکان تأثیر در حق ستیزان

 

و من ضلّ فقل إنّما أنا من المنذرین

با این که قرآن دربردارنده هر دو بعد انذار و تبشیر است; اما پیامبر(ص) در قبال گمراهان حق ناپذیر، تنها موظف به بیان بُعد انذارگر قرآن بود و این بدان جهت است که تنها عاملی که ممکن بود در آنان تأثیر بگذارد «انذار» است.

اراده

آثار اراده 7

انسان

نقش انسان 9

تسلیم

نشانه های تسلیم به خدا 4

حق

آثار انذار حق ستیزان 12; انذار حق ناپذیران 8; زمینه هدایت حق ستیزان 12

خود

منفعت به خود 6

عبودیت

نشانه های عبودیت 4

قرآن

آثار تلاوت قرآن 5; پیروی از قرآن 3; زمینه استفاده از قرآن 7

گمراهان

انذار گمراهان 8، 10; اهمیت هدایت گمراهان 11

گمراهی

منشأ گمراهی 9

محمد(ص)

انذارهای محمد(ص) 8، 10; تبلیغ محمد(ص) 2، 10; تکلیف محمد(ص) 3; تلاوت قرآن محمد(ص) 1; رسالت محمد(ص) 1; محدوده مسؤولیت محمد(ص) 2; مسؤولیت محمد(ص) 10; هدایتگری محمد(ص) 1

هدایت

آثار هدایت 6; آثار هدایت پذیری 7; زمینه هدایت 5

 

صوت

تصاویر ضمیمه