تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نمل – آیه 56 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نمل – آیه 56 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکّی)
  • یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

فَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ

و پاسخ قوم او غیر از این نبود که گفتند: خاندان لوط را از شهرتان بیرون کنید، زیرا آنان مردمی اند که پاکیزگی می جویند.

 

1 - تأثیرناپذیری قوم لوط، در برابر هشدارها و هدایت گری های او

 

فما کان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال لوط

 

2 - تصمیم قوم لوط مبنی بر اخراج و تبعید لوط(ع) و خانواده اش، تنها پاسخ آنان به هشدارهای خیرخواهانه او

 

فما کان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال لوط من قریتکم

 

3 - خاندان لوط، هم عقیده با وی، پاکدامن و مخالف انحراف های جامعه خویش

 

قالوا أخرجوا ءال لوط من قریتکم

 

4 - ایمان نیاوردن هیچ فردی از جامعه به لوط(ع)، جز افراد خانواده وی

 

قالو أخرجوا ءال لوط من قریتکم

مخالفان لوط به جای این که بگویند: پیروان لوط را اخراج کنید، گفتند: خانواده وی را بیرون کنید و این نشان می دهد که جز خانواده اش کسی به وی ایمان نیاورده بود.

 

5 - نقش عمیق سرپرست خانواده در مصون داشتن آنان از فساد فراگیر جامعه

 

قالوا أخرجوا ءال لوط من قریتکم

عبارت «أخرجوا آل لوط» (خانواده لوط را از شهرتان بیرون کنید) نشان می دهد که در جامعه فاسدی چون جامعه قوم لوط، تنها خانواده ای که از فساد ایمن مانده بود، خانواده تحت سرپرستی لوط(ع) بوده است.

 

6 - گرایش به پاکی و ارزش ها، تنها جرم لوط(ع) و خاندانش در نظر آن جامعه فسادزده

 

قالوا أخرجوا ءال لوط من قریتکم إنّهم أُناس یتطهّرون

عبارت «إنّهم أُناس» تعلیل برای حکم اخراج است.

 

7 - پاکی و پارسایی، جرم و مایه استهزا در جامعه فاسد

 

قالوا أخرجوا ءال لوط من قریتکم إنّهم أُناس یتطهّرون

در جامعه فاسدی چون جامعه قوم لوط، وی و خاندانش به جرم پاکی و پارسایی مورد ریشخند قرار گرفتند و محکوم به تبعید و اخراج شدند.

 

8 - انسان های صالح و پاکدامن، عناصری مزاحم و غیرقابل تحمل برای فاسدان و منحرفان

 

أخرجوا ءال لوط من قریتکم إنّهم أُناس یتطهّرون

موضع گیری مفسدان در قبال لوط(ع) و خاندانش، نشان می دهد که آنان تلاش های خیرخواهانه وی را برنتابیدند و او را به عنوان عنصری مزاحم محکوم به اخراج کردند.

 

9 - انحرافات جنسی، مانعی جدی در طریق هدایت پذیری جامعه

 

قالوا أخرجوا ءال لوط من قریتکم

می دانیم همه پیامبران با کارشکنی مفسدان قوم خود مواجه بوده اند; اما سرانجام افرادی ـ کم یا زیاد ـ بدانان می گرویدند; ولی حتی یک نفر از قوم منحرف لوط به خاطر نوع فسادشان، (به غیر از خانواده وی) به سخنان لوط ایمان نیاوردند.

 

10 - دگرگونی ارزش ها، در جامعه فساد زده و منحرف

 

قالوا أخرجوا ءال لوط ... إنّهم أُناس یتطهّرون

در جامعه فسادزده قوم لوط، پاکی و پارسایی مورد ریشخند واقع شده و پاکدامنان آن جامعه (لوط و خاندانش) به جرم طهارت، محاکمه و محکوم شدند.

ارزشها

عوامل تغییر ارزشها 10

انحراف جنسی

آثار انحراف جنسی 9; ناپسندی انحراف جنسی 9

پاکان

استهزای پاکان 7

جامعه

آثار فساد جامعه 10

خانواده

عوامل سلامتی خانواده 5; نقش سرپرست خانواده 5

صالحان

نقش صالحان 8

عفیفان

نقش عفیفان 8

فاسدان

استهزاهای فاسدان 7; بینش فاسدان 7; فاسدان و صالحان 8; فاسدان و عفیفان 8

قوم لوط

بینش قوم لوط 6; تاریخ قوم لوط 1، 2، 4، 6; حق ناپذیری قوم لوط 1; روش برخورد قوم لوط 2، 6; هدایت ناپذیری قوم لوط1، 2، 4

لوط(ع)

آثار پاکی خانواده لوط(ع) 6; آثار پاکی لوط(ع) 6; آثار عفت خانواده لوط(ع) 6; آثار عفت لوط(ع) 6; ایمان خانواده لوط(ع) 3، 4; پیروان لوط(ع) 3; توطئه تبعید خانواده لوط(ع) 2; توطئه تبعید لوط(ع) 2; جرم خانواده لوط(ع) 6; جرم لوط(ع) 6; خیرخواهی لوط(ع) 2; عفت خانواده لوط(ع) 3; قصه لوط(ع) 1، 2، 3، 4، 6; هشدارهای لوط(ع) 1، 2

هدایت

موانع هدایت 9

 

صوت

تصاویر ضمیمه