تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره فرقان – آیه 69 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره فرقان – آیه 69 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا

روز قیامت عذاب برای او مضاعف می شود و باخواری در آن ماندگار می گردد.

 

1 ـ کسانی که رو به سوی شرک آرند و دست به آدم کشی و زنا بیالایند، در قیامت دو چندان عذاب و کیفر خواهند شد.

یضـعف له العذاب یوم القیـمة

در این که چرا افراد یاد شده، دو چندان مجازات خواهند شد، میان مفسران دو دیدگاه وجود دارد: 1ـ مقصود از «یضاعف...» دو چندان شدن مجازات کسانی است که هر سه گناه شرک، آدم کشی و زنا را با هم مرتکب شوند; زیرا شرک موجب دو چندان شدن مجازات بزه کاری می شود. برداشت یاد شده و برداشت بعدی مبتنی بر این نظریه است. 2- مقصود، تشدید مجازات افراد یاد شده است نه دو چندان شدن آن.

 

2 ـ شرک، موجب دو چندان شدن کیفر بزه کاری (آدمکشی، زنا و...) در قیامت

یضـعف له العذاب یوم القیـمة

 

3 ـ عقیده و جهان بینی درست و نادرست انسان ها، تأثیرگذار در مقدار مجازات گناهانشان در قیامت

یضـعف له العذاب یوم القیـمة

وضع مجازات دو چندان و دائمی برای مشرکانی که مرتکب آدم کشی و زنا شوند و دایمی و دوچندان نبودن مجازات همین گناهان در صورتی که گناه کار مؤمن باشد، گویای این حقیقت است که ایمان و کفر و عقیده حق و باطل، در میزان مجازات بزه کاران مؤثر است.

 

4 ـ گناه شرک، آدم کشی و زنا در پی دارنده اشدّ مجازات در قیامت

یضـعف له العذاب یوم القیـمة

 

5 ـ مشرکان و کافران همچون مؤمنان، مکلف به فروع دین اند.

یضـعف له العذاب یوم القیـمة

دو چندان شدن مجازات مشرکان و کافران در صورت ارتکاب بزه کاری، می تواند گویای برداشت فوق باشد.

 

6 ـ کسانی که رو به سوی شرک آرند و دست به آدم کشی و زنا بیالایند، در حال خواری و برای همیشه در عذاب الهی گرفتار خواهند شد.

و یخلد فیه مهانًا

از دیدگاه بیشتر مفسران، اگر «ذلک» به مجموع سه گناه شرک، آدم کشی و زنا اشاره باشد، در این صورت مقصود از «یخلد» خلود و جاودانگی است. برداشت فوق مبتنی بر همین نظریه است. و چنان چه «ذلک» اشاره به یکایک گناهان یاد شده به صورت مستقل باشد، در این صورت چون اتفاق همه علما و مفسران بر آن است که زناکار به عذاب ابدی در قیامت گرفتار نمی شود، از این رو مقصود از «یخلد» طولانی بودن عذاب است نه جاودانگی آن.

 

7 ـ گناه شرک، آدم کشی و زنا، در پی دارنده عذاب طولانی و خوارکننده در قیامت

و یخلد فیه مهانًا

 

8 ـ کسانی که به گناه شرک، آدم کشی و زنا دست بیالایند، در قیامت به دو عذاب جسمی و روحی گرفتار خواهند شد.

یضـعف له العذاب یوم القیـمة و یخلد فیه مهانًا

 

9 ـ شرک، آدم کشی و زنا، از گناهان بزرگ و خطیر

یضـعف له العذاب یوم القیـمة و یخلد فیه مهانًا

برداشت فوق، از وعده عذاب دو چندان، دائمی و ذلت بار برای گناهان یاد شده، استفاده می شود.

تکلیف

تکلیف همگانی 5

جهان بینی

آثار جهان بینی 3

جهنم

عوامل جاودانگی در جهنم 7

دین

اهمیت فروع دین 5

ذلّت

عوامل ذلّت اخروی 7

زنا

کیفر اخروی زنا 4، 7; گناه زنا 9

زناکار

ذلت اخروی زناکار 7; ذلت زناکار مشرک 6; عذاب اخروی زناکار 8; عذاب جسمانی زناکار 8; عذاب روحی زناکار 8; کیفر اخروی زناکار مشرک 1، 2

شرک

آثار اخروی شرک 1، 2; کیفر اخروی شرک 4، 7; گناه شرک 9

عذاب

اهل عذاب 6; جاودانان در عذاب 6; موجبات عذاب اخروی 7

عقیده

آثار عقیده 3

قاتل

ذلت اخروی قاتل 7; ذلت قاتل مشرک 6; عذاب اخروی قاتل 8; عذاب جسمانی قاتل 8; عذاب روحی قاتل 8; کیفر اخروی قاتل 4; کیفر اخروی قاتل مشرک 1، 2

قتل

کیفر اخروی قتل 7; گناه قتل 9

کافران

تکلیف کافران 5

کیفر

عوامل مؤثر در کیفر اخروی 3; کیفر مضاعف 1

گناهان کبیره 9

مؤمنان

تکلیف مؤمنان 5

مشرکان

تکلیف مشرکان 5; ذلت اخروی مشرکان 7; عذاب اخروی مشرکان 7، 8; عذاب جسمانی مشرکان 8; عذاب روحی مشرکان 8

صوت

تصاویر ضمیمه