تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الاحقاف- آیه2 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الاحقاف- آیه2 – کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

تَنْزیلُ الْکِتَاب مِنَ اللَّهِ الْعَزیز الْحَکِیمِ

 

نازل کردن این کتاب از جانب خدای عزّتمند و حکیم است.

 

1- قرآن، فرستاده شده از جانب خداوند عزیز و حکیم

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم

 

2- «الکتاب»، از نام های قرآن

 

تنزیل الکتـب من اللّه

 

3- قرآن، دارای عنوان «کتاب» و به صورت تدوین شده در عصر بعثت

 

تنزیل الکتـب من اللّه

قرآن، خود عنوان کتاب را بر آیات نازل شده منطبق ساخته است. از این نکته و با توجه به مکّی بودن آیات، استفاده می شود که آیات قرآن، از آغاز نزول دارای عنوان کتاب بوده و مدوّن و مکتوب می شده است.

 

4- ناتوانی بشر از ارائه کتاب، برنامه و معارفی فراتر از قرآن

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز

از ارتباط میان «تنزیل الکتاب» با وصف «العزیز» نوعی تحدی استفاده می شود طرح عزت و شکست ناپذیری خداوند در زمینه نزول قرآن در ابعاد مختلفی تصویر می شود و از جمله در بعد محتوایی و لفظی آن.

 

5- معارف والای قرآن، نمود قدرت خداوند و نزول آن در سطح فهم و درک بشر، نشانگر حکمت او است.*

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم

«تنزیل» می تواند اشاره به تنزّل یافتن معارف بلند وحی، در مرتبه فهم بشر باشد و نه تنزّل فیزیکی و مکانی. از ارتباط «تنزیل الکتاب» با «العزیز الحکیم» ممکن است استفاده شود که اصل محتوای کتاب، دلیل عزت خداوند و تنزّل آن دلیل حکمت او است.

 

6- محتوای قرآن، حقایقی استوار و ابطال ناپذیر

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم

نسبت دادن تنزیل قرآن به خداوند عزیز و حکیم، می تواند اشاره به این نکته داشته باشد که قرآن نیز، همچون نازل کننده آن عزیز و شکست ناپذیر است.

 

7- عزّت و حکمت الهی، متجلی در قرآن و مضامین عالی آن

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم

ارتباط «تنزیل الکتاب» با وصف «العزیز الحکیم»، گویای برداشت یاد شده است.

 

8- برنامه ها و پیام های قرآن، حکیمانه و منطبق با واقعیت های هستی است.

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم

توصیف خداوند به حکمت ـ در پی سخن گفتن از نزول قرآن ـ می تواند ناظر به مطلب بالا باشد.

 

9- خداوند، «عزیز» (پیروزمند شکست ناپذیر) و «حکیم» (بسیار کاردان) است.

 

اللّه العزیز الحکیم

 

10- توجه به عزّت و شکست ناپذیری خداوند، مقتضی خصومت نورزیدن در برابر قرآن و قوانین آن *

 

تنزیل الکتـب من اللّه العزیز الحکیم

تذکر خداوند به مردم، درباره عزت و پیروزمندی خود، می تواند از آن جهت باشد که آنان را هشدار دهد تا مبادا در برابر کتاب و قوانین او، به ستیز برخیزند; زیرا کاری از پیش نخواهند برد.

 

11- توجه به حکمت و کاردانی خداوند، مستلزم خضوع انسان در برابر قوانین حکیمانه و خدشه ناپذیر وی *

 

تنزیل الکتـب من اللّه ... الحکیم

تذکر خداوند به وصف «الحکیم»، می تواند یاد آور انسان ها باشد که قرآن ـ به عنوان مجموعه قوانین ـ از جانب کسی نازل شده که حکیم و کاردان است و نقصی در برنامه او نیست، تا کسی مجاز به تخلف گردد.

 

12- عزّت و قدرت شکست ناپذیر خداوند، آمیخته با حکمت و کاردانی او

 

العزیز الحکیم

از کنار هم آمدن وصف «عزیز» و «حکیم»، مطلب یاد شده قابل برداشت است.

الکتاب 2

اسماوصفات

حکیم 9; عزیز 9

انسان

عجز انسان 4

خدا

حکمت خدا 12; نشانه های حکمت خدا 7; نشانه های عزت خدا 7; نشانه های قدرت خدا 5; ویژگیهای عزت خدا 12

خضوع

زمینه خضوع 11

ذکر

آثار ذکر خدا 11; آثار ذکر عزت خدا 10

قرآن

اتقان قرآن 6; اهمیت قرآن 4; بی نظیری قرآن 4; تاریخ قرآن 3; حکمت قرآن 8; سهولت فهم قرآن 5; عظمت قرآن 5، 7; فضیلت قرآن 8; کتابت قرآن 3; منشأ نزول قرآن 1; موانع دشمنی با قرآن 10; نامهای قرآن 2، 3; نشانه های حکمت قرآن 5; وحیانیت قرآن 1; ویژگیهای قرآن 6; هماهنگی قرآن با آفرینش

صوت

تصاویر ضمیمه