مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره جنایات غزه مصاحبه کنندگان: خبرنگاران شبکه العالم و واحد مرکزی خبر

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره جنایات غزه مصاحبه کنندگان: خبرنگاران شبکه العالم و واحد مرکزی خبر

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷

 

○ جناب آقای هاشمی، در این روزها مردم جهان شاهد جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه فلسطینی در غزه هستند. در نگاه کلی نظر شما درباره این جنایات چیست؟ چه پیامی به حامیان اسرائیل و مردم مسلمان جهان دارید؟

· آنچه که امروز در غزه می‌گذرد و از طریق رسانه‌ها در اختیار همه دنیا قرار می‌گیرد، حقیقتاً صحنه‌های دلخراشی است و کمتر نظیر این را می‌توان پیدا کرد که یک جمع از مردم تحت محاصره که عمدتاً محروم و آواره هستند، به این شکل با بمباران‌ها و جنایات سرکوب، شهید و مجروح شوند و همه راهها برای این که از خود دفاع کنند یا نیازهایشان را تأمین کنند، به رویشان بسته باشد.

این صحنه‌های خیلی دلخراش و هولناک به همه انسانها یک وظیفه می‌دهد. از لحاظ انسانی، هیچ انسانی که وجدانش سالم باشد، نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. از لحاظ اسلامی هم وظایف سنگینی داریم. من فکر می‌کنم همه مجامع بشری و جهانی مسئولیت دارند و این مسئولیت در کشورهای اسلامی خیلی بیشتر است. ما از بعد اسلامی باید جوابگو باشیم. خداوند حتماً از ما خواهد پرسید و ما را بازخواست خواهد کرد. با صرفاً صحبت کردن هم مسئله حل نخواهد شد. البته نقش محکوم کردن و اعتراض کردن افکار عمومی علیه جنایات صهیونیست که در حقیقت جنایات آمریکا هم هست، یک نوع کار محسوب می‌شود، اما ما مسلمانها و بخصوص کشورهای عربی مسلمان وظایف بیشتری داریم.

این یک مقطع است و بالاخره تمام خواهد شد، ولی همیشه قابل تکرار است. ما هم باید تصمیم جدی بگیریم و پشت تصمیمان بایستیم. ضامن اجرایی برایش درست کنیم که دیگر از این صحبت‌ها تکرار نشود. حتی اگر اینها مسلمان هم نبودند، باز موظف بودیم. چون جزء انسانهای مظلوم محسوب می‌شدند. ولی اینها هم مسلمانند، هم عرب هستند و هم همسایه ما هستند و ما باید وظایف ‌ما خود را انجام بدهیم. ما در ایران آمادگی داریم که همکاری همه جانبه‌ای با کشورهایی که مایلند در این میدان حضور داشته باشند، داشته باشیم.

○ مردم غزه مصاحبه شما را خواهند دید. چه پیامی برای آنها دارید.؟

اولاً سلام عرض می‌کنم خدمت مردم عزیز، مظلوم و تحت محاصره غزه و تحسین خود را از مقاومتی که این مردم در سالهای اخیر نشان دادند، ابراز می‌کنم. حقیقتاً قهرمان هستند و مردانه و جانانه از خود و فلسطین دفاع می‌کنند. مقاومتها و رنجهایی که اینها می‌برند، در تاریخ از مردم غزه، مردم قهرمانی را به جا خواهد گذاشت و تثبیت خواهد کرد. ثانیاً عرض می‌کنم که بالاخره اگر عقیده داریم که باید فلسطین را آزاد کنیم، باید جلوی تجاوزات اسرائیل را بگیریم. طبعاً این مسیر همراه با رنج، زحمت و مقاومت است و خیلی آسان به دست نمی‌آید. ما رژیم را می‌شناسیم و این رژیم اسرائیل، زمانی که هنوز دولت هم نبود، با شیوه‌های تروریستی این مسیر را پیش برد. مگر ما حوادثی مثل دیریاسین را نداریم؟ اصلاً سازمان، سازمان تروریستی بود. برای اینکه جای پایی در فلسطین بگیرد و تابحال هم در هر مقطعی که توانسته، ارعاب و کشتار و اذیت کرده که باز مردم فلسطین را وادار به فرار کند.

آنها همین قدر را هم تحمل نمی‌کنند که فلسطینی‌ها در بخشی از خاکشان حیات داشته باشند. شاید دیگر به آرزوی نامقدس اسرائیل بزرگ دسترسی نداشته باشند، اما هنوز به محدوده خاک فلسطین طمع دارند.

من فکر می‌کنم این مسیر همیشه همراه مشقت است و مردم فلسطین هم نشان دادند که حاضرند در راه آرمانهای مقدس، وطن و راه شهدایشان بهای لازم را بپردازند، منتها آنها الان در میدان تنها هستند و کمکهایی که می‌شود، نوعاً لفظی است و احیاناً کمکهای مختصر مالی یا امثال اینها می‌شود و این کافی نیست. اسرائیلی‌ها از همه قدرتهای غربی و هم امکاناتی که دارند، علیه مسلمانها استفاده می‌کنند، ولی ما با یک و نیم میلیارد و با پنجاه و هفت کشور مستقل مسلمان، باز هم در غزه شاهد این فجایع هستیم. بهرحال برای ملت فلسطین و بخصوص مردم غزه راهی جز مقاومت نیست و برای ما هم راهی جز حمایت جدی و عملی نیست. مطمئناً روزی جهان اسلام به نفع فلسطین به میدان خواهد آمد.

○ خیلی ممنون

موفق باشید.