مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

پیرامون جنگ ایران و عراق

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۶۰

س - یک مقام سخنگوی رژیم بعث عراق مدعی شده که ایران تعدادی از اسرای عراق را کشته است!

ج - عراق با این ادعا قصد دارد سربازان خود را از تسلیم شدن به نیروهای اسلام بترساند. آنها فهمیده‏اند که نیروهای بعثی به محض احساس خطر در همان دقایق اول تسلیم می‏شوند. بنابراین می‏خواهد به نیروهایش بگوید اگر به سوی ایران بروید، مرگ در انتظار شما خواهد بود.

سربازان عراقی نیز ما حاضریم که هرکس بخواهد، بیاید از ازدوگاههای اسرای عراقی در ایران دیدن کند. ما نه تنها مردم عراق، بلکه نظامیان آنها را از خود می‏دانیم. فکر می‏کنم تنها مانع اصلی، صدام و حزب بعث عراق است. ما با آنها طرف هستیم. اگر آنها نباشند، ما مردم عراق را از خود می‏دانیم.

همان طور که شاید بارها دیده‏اید، نظامیان ایران، سربازان مجروح عراقی را به دوش می‏کشند. حتی شده که برای نجات جانشان، به‏آنها خون اهدا کرده‏اند. مجروحان عراقی به محض انتقال در بیمارستانها بستری و درمان می‏شوند.

 

س - درباره پیروزیهای اخیر نیروهای ایران در جبهه‏ها برایمان قدری توضیح بدهید. حمله‏های اخیر دلاوران اسلام را در جبهه‏های جنوب، چگونه ارزیابی می‏کنید؟

ج - پس از عزل بنی‏صدر یکپارچگی ارتش و سپاه بیشتر شد. بنابراین آمادگی برای حمله قوت گرفت. اما متأسفانه از فتح آبادان تا فتح بستان دو ماه وقفه پیش آمد. صدام از این فرصت استفاده کرد تا با تبلیغ های نادرست، وضع را طور دیگری نشان بدهد. ولی همان طور که گفتم ارتش جمهوری اسلامی، آمادگی ضربه زدن به هر کجا را که بخواهد، دارد.

البته این امر، نیاز به سازماندهی و برنامه ریزی وسیع‏تری داشت. از آن مهمتر، جذب و تزریق نیروهای مردمی و مؤمن در جبهه‏ها بود. مدتی را که ما در جبهه‏ها تحرکی نداشتیم، به تنظیم این امور گذشت. در واقع ما از دو هفته پیش، در تمامی جبهه‏ها آمادگی حمله را داشتیم. این واقعیت را عراق و نیروهایش فهمیده بودند.

من به مردم ایران اعلام می‏کنم که حضور نیروهای مردمی در جبهه‏ها، فوق‏العاده سرنوشت‏ساز است. این پشتیبانیها هر چه بیشتر باشند، ارتش ما پشت‏گرمی بیشتری خواهد داشت. حسن همکاری موجود در بین نیروهای مختلف، باعث شده که ما هر لحظه شاهد ایثار و فداکاری نیروهای مردمی، در بهبود تجربه و ایمان هر دو طرف مؤثر بوده است. همه با هم یک نیروی منسجم را تشکیل داده‏اند. از این روست که ما محکم‏ترین جبهه را داریم.

وقتی که فیلم مستند آزادسازی »بستان« را نمایش می‏دادند، من در جبهه نبودم. اما بعد از دیدن این فیلم، مطمئن هستم که نظامیان عراق با مشاهده این فیلم خیلی زودتر از اسارت، فرار خواهند کرد. روحیه‏ای که در رزمندگان اسلام دیدیم، تجسم واقعی »عاشورا« بود. نیروهایی که دست در دست هم دعای وحدت می‏خواندند و آن شور و شوق غیرقابل وصف در چهره‏هاشان، نشان می‏داد که این جمع، هیچ وقت شکست نخواهد خورد.

وضعیت نیروهای اسلام در جبهه‏های جنگ تحمیلی بسیار خوب است. من مطمئن هستم که اگر در هر نقطه از جبهه‏ها اقدام به حمله کنیم، نتیجه آن چون » بستان « و » گیلان غرب « خواهد بود. از دو هفته قبل من به نیروهای » صدام « اعلام کردم سرنوشت شما در تمامی جبهه‏ها همین خواهد بود. یا خودتان را راحت کنید و تسلیم شوید، یا آماده مرگ باشید. یا حداقل فرار کنید و خودتان را از این گرفتاری نجات بدهید. فکر می‏کنم که آخر هم عراقیها به این نتیجه می‏رسند.

 

س - آیا در جلسه شب گذشته، در این باره که اطلاعیه‏های سپاه و ارتش به طوریکپارچه منتشر بشوند صحبتی شد؟

ج - شورای عالی دفاع، از ارتش و سپاه خواسته بود اطلاعیه‏های خود را به طور مشترک بدهند. برای همین نیز، آقای »خرازی« مسئوول تعقیب کارهای لازم در جهت هماهنگ کردن قضیه شدند. امیدواریم که موفق شوند.

سزاوار این است که آنان همگام با هم در میدان می‏جنگند، هرچه سریع‏تر اولین اعلامیه مشترک خود را بدهند تا نشان دهنده اتحاد و یکپارچگی بیشتر ما باشد. لزومی ندارد که دو اعلامیه جداگانه منتشر بشود.

 

س - خبرگزاری عراق به‏نقل از یک منبع رسمی رژیم بعث، ضمن تکذیب بازپس گرفتن مناطق کوهستانی در گیلان غرب توسط نیروهای اسلام، مدعی شد که نیروهای عراق هیچوقت وارد این منطقه از خاک ایران نشده‏اند؟

بدون شک، بعد از این هم خواهد گفت که ما وارد »بستان«، » خونین شهر« و پشت »کارون« هم نشده بودیم. چون پس از این، ناچار است از همه این نقاط بیرون برود. اشکالی ندارد. بگذارید منکر بشود. ما که حرفی نداریم، ما هم دلمان می‏خواست که آنها هیچوقت وارد خاک ما نشوند و این همه کشته هم ندهند. ولی متأسفانه، همانطور که گفته شده و شما نیز شنیده‏اید: »در حمله‏های پیروزمندانه غرب کشور، بیش از 1000 نفر عراقی کشته و بسیاری از ابزارهای جنگی آنان منهدم شده است.

 

س - در جلسه شب گذشته شورای عالی دفاع، چه مسایل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند؟

در جلسه دیشب، تیمسار ظهیرنژاد و آقای شمخانی گزارشی از وضعیت جبهه‏های جنگ ارایه کردند. خوشبختانه این بخش از جلسه امیدوار کننده بود. بخصوص توضیحی که در مورد اهمیت فتح جدید، بنام مطلع‏الفجر در گیلانغرب و سر پل ذهاب داده شد. معلوم می‏شود که نیروهای ما با در نظر گرفتن توان خود، نام خوبی را در شناسنامه این فتح گذاشته‏اند. مطلع‏الفجر می‏تواند منشاء حرکات‏های پیروزمندانه بعد باشد.

بخش دیگر صحبتها به‏گزارش سرهنگ سلیمی از صنایع دفاعی اختصاص داشت. ایشان از زمانی که به‏سمت وزارت دفاع منصوب شده‏اند، فعالیت‏های خوبی داشته‏اند. صنایع نظامی یکی از بخش های بسیار مهم صنعتی به حساب می‏آید. این بخش مهم، در گذشته از مدیریت ضعیفی برخوردار بوده است. سرمایه‏گذاری خوبی روی آن صورت گرفته؛ اما نامتناسب با حجم کار بوده است. سرهنگ سلیمی مدیریت صنایع دفاعی را منظم کرده و برای استفاده مناسب از نیروهای عظیم صنعتی که در شهرستانها هستند، برنامه‏های مناسبی تنظیم کرده که امیدواریم در آینده جنگ و ارتش مؤثر باشد.

پیروزیهای اخیر نیروهای اسلام در خارج از کشور عکس‏العمل‏های خوبی به دنبال داشته است. شورایعالی دفاع از دریافت گزارش‏های مربوط به جبهه‏ها خیلی خوشبخت شد. بخصوص از خبر سقوط دو هواپیمای میراژ و میگ عراق که امروز در گیلانغرب اتفاق افتاد. هر دو خلبان این هواپیماها اسیر شده‏اند. در این جلسه ضمن بررسی این گزارشها، مطالب جالبی که این دو خلبان از روحیه ارتش عراق و اوضاع داخلی آنجا عنوان کرده‏اند، گفتگو شد.

حمله اخیر رزمندگان اسلام در جبهه‏های غرب وسعت زیادی داشته است. اخباری که تاکنون منتشر شده‏اند با گزارشهایی که ما دریافت کرده‏ایم تفاوت چندانی ندارند. تعداد کشته‏های عراقی به‏طور دقیق مشخص نشده است. البته این مسأله مربوط است به کوهستانی بودن منطقه و هنوز میسر نشده همه اجساد، جمع‏آوری و شمارش بشوند. طبق نظر کسانی که دست‏اندرکار هستند، پنج گردان عراق به‏طور کلی متلاشی شده است و تعداد زیادی از آنان به اسارت در آمده‏اند. تعدادی از این اسرا تخلیه شده اند و تعداد دیگر به علت کوهستانی بودن منطقه، هنوز در آنجا هستند. آمار دقیق اسرا هم هنوز در دست نیست.

شهدای ما در این حمله وسیع کوهستانی، طبق دو گزارش که تا ساعت 20/30 دقیقه امروز به دستمان رسیده، بین 11 تا 18 نفر بوده‏اند. بطورکلی، تلفات ما چه از لحاظ نفر و چه از حیث ابزار جنگ خوشبختانه بسیار ناچیز بوده است. البته حدود یکصد نفر مجروح جنگی هم در این منطقه داشته‏ایم که اکثر آنها، جراحتهای سطحی برداشته‏اند.

با اینکه دشمن در این منطقه حسابی متلاشی شده است، ولی چون جغرافیای آنجا کوهستانی است، هنوز هم در گوشه و کنار کوهستان در بعضی از سنگرهای عراق مقاومت‏های جسته گریخته‏ای مشاهده شده است.