سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش ‌آمدید. مایل بودم که از شما تشکر کنم که امروز این فرصت را به من دادید. صمیمانه از همکاری‌ها و دوستی‌هایی که از شما و بسیاری از نمایندگان دیگر دیدم، تشکر می‌کنم.
در مجموع اینگونه هستم – لابد شما هم اینگونه هستید – که پیش خداوند رو سفیدم. چون به وظیفه‌ای که تشخیص دادیم، عمل کردیم. در بین مردم می‌توانم رو سفید باشم. چون وقتی از ما خواستند، آمدیم. اگر نمی‌آمدیم و بعدها حوادث ناگواری می‌افتاد، حق داشتند ما را بازخواست کنند و حتماً باز خواست می‌کردند.
آثار ابتدایی آن هم بحمدلله خوب بود. رقابت جدّی شکل گرفت و انتخابات از لحاظ حضور مردم خیلی خوب انجام شد و رئیس‌جمهور هم رأی بسیار خوبی را به عنوان پشتوانه دارد. تا اینجا خوب بود و انشاالله هدف سوّم که رفع تشنج بود، باتجربه‌ای که در این انتخابات پیش آمد، تحقق پیدا کند و همه همکاری و به دولت کمک کنیم تا کارش را خوب انجام دهد و دستش باز باشد.
به هر حال می‌بیند که رسانه‌های دنیا دارند منفی برخورد می‌کنند. در همه انتخابات عکس‌العمل دنیا را نگاه می‌کردم. هیچ وقت و در هیچ انتخاباتی ندیدم که رسانه‌ها این همه عکس‌العمل‌های منفی نشان دهند. این حاکی از یک زمینه‌سازی است. نمی‌توان همه را طبیعی فرض کرد. دارند افکار عمومی دنیا را آماده می‌کنند که در ایران حوادث ناگواری پیش آمد و باید فکری کرد. باید کمک کنیم که اتفاقات بدی نیفتد. به هرحال کشور و انقلاب مال همه است.
خوشبختانه مقام معظم رهبری وارد عمل شدند. من چیزی به ایشان نگفتم و خودشان برای دوّمین بار بحث تخریب‌ها را مطرح کردند. یک وظیفه بسیار جّدی به دوش مسوولان قضائی و امنیتی گذاشته شد. شاید شما به عنوان ناظر بتوانید کمک کنید تا به این مسئله برسیم. چون مسئله کمی نیست. اگر این تخریب‌ها معمولی و طبیعی شود، هیچ انسانی بعد از من نمی‌تواند در رقابت‌ها وارد میدان شود. این خیلی خطرناک است. می‌تواند پایه جمهوریت را به هم بریزد و هر انتخاباتی را مخدوش کند.
من رقیب بودم، امّا افرادی مثل همین آقای طباطبائی در این دوره تخریب شدند که آزارشـان به هیـچ‌کس نمی‌رسد. در مجلس می‌بینید که به محض اینکه تأیید کردند، مورد
تخریب قرار گرفتند. یا شخصیتهایی مثل آیت‌الله جوادی‌ آملی و توسلی به خاطر یک تأیید، مورد هجمه و تهدید قرار گرفتند.
این خیلی مهم است. اگر این روش ادامه داشته باشد،شاید بدترین نوع دیکتاتوری را بر مردم تحمیل کنند. همیشه سه ایراد داشتم که می‌گفتم:
1- تبلیغات انتخابات به گونه‌ای بود که همه دستاوردهای انقلاب را در این 16 سال زیر سؤال بردند. در صدا و سیما این کار را کردند.
خودشان این قدرت را نداشتند. حتی رهبری می‌فرمودند: دوره مرا هم تخریب کردند. منتها چون برای ترغیب مردم بود، چشم‌پوشی می‌شد.
2- مسئله تخریب به این شکل سابقه نداشت. در شروع، افراد و جاها را می‌شناختیم و گفتیم. وزارت اطلاعات و دستگاه قضائی کاری نکردند. بارها به دادستان کل کشور گفتم. دولت هم کاری نکرد. بنا بود آقای خاتمی انتخابات سالمی برگزار کند. انتخابات سالم از کجا شروع می‌شود؟ از نقاط اوّل هیچ اقدامی نشد. گفتیم خبر را بدهید که ندادند.
3- مسئله سوم برگزاری خود انتخابات است. از شهرستانها زیاد خبر ندارم و برخی از نمایندگان مطالبی فرمودند. اما در تهران بازرسان ما حدود 500 تخلف انتخاباتی ارائه  کردند که همه آنها در وزارت کشور دفن شده است.
یادم هست دو دوره‌ای که آقای خاتمی می‌خواست بیاید، خود آقای خاتمی و دوستان می‌گفتند که گزارشی داریم که در خرم‌آباد کارهایی می‌شود. پیش از انتخابات بود. گروهی را مأمور کردم که بروند و بررسی کنند. خبرش را پخش کردیم و دیگران فهمیدند به سادگی نمی‌توانند هرکاری بکنند.شاید بدترین فساد در کشور ما این باشد که بنیه و اساس اعتماد مردم را متزلزل کنند. شاید اگر همه رسیدگی شود، تأثیری بر انتخابات نگذارد و منتخب، شرعاً و قانوناً رئیس جمهور باقی بماند، امّا مسئله مهمی است. روز انتخابات به هر جا می‌گفتیم کاری بکنید، مرعوب بودند. از شهرستانها زیاد گزارش ندارم. تهران را می‌گویم. بنا نداریم انتخابات تمام شده را زیر سئوال ببریم. خودم از رئیس جمهور و دولتی که تشکیل می‌شود، حمایت خواهم کرد.
در دنیا هم نمی‌خواهم این گونه بگویم. ولی خودمان باید دنبال کنیم. نمی‌دانم مجلس چنین امکانی دارد که تحقیق و تفحص بگذارد که گزارشها را نگاه کند، یا نه. البته وظیفه اصلی مال شورای نگبهان است. ولی مجلس هم بی‌وظیفه نیست. بروید ببینید که واقعاً چه اتفاقاتی افتاد.باید برای آینده فکر کنیم. وقت خوبی است. رهبری با این صراحت گفتند که قوه قضائیه و دیگران رسیدگی و ریشه‌ها را پیدا کنند.
خیلی سخت نیست. اگر خواستید این کار را بکنید، سرنخ روشنی به شما می‌دهیم و دنبال کنید تا ببینید که چرا این اتفاقات باید در کشور بیفتد.
به هر حال این یک مرحله بود که می‌گذرد و باید خود را با واقعیت موجود همراه کنیم و دلسوزانه و مثل مادر برای نوزاد انقلاب همکاری کنیم و نگذاریم دشمنان، سوءاستفاده و تضعیف کنند. مسؤولان آینده ما احساس قدرت روحی کنند و احساس ضعف نکنند.
باید این کار را انجام دهیم. یکپارچگی خود را حفظ کنیم. باید برای آینده فکر و اشکالات قانون انتخابات را برطرف کنیم.
الآن آمریکایی‌ها می‌گویند هزار نفر را رد کردند و چند نفر را نگه داشتند. چرا باید این گونه باشد که هزار نفر اسم بنویسند؟ رسیدگی به این کار سخت نیست. شاید تقصیر ما باشد. موقعی که این قوانین را می‌نوشتیم، این مسایل را مراعات نکردیم. ولی الآن که مشکل معلوم شد، باید حل کنیم. مثل بقیه دنیا کاری کنیم که تعداد معینی از افراد ذی‌صلاح وارد شوند و رقابت جدّی و انتخاب آسان شود.
به هر حال مطالب فراوانی است که باید مجالس محدودتری ‌باشد تا با هم بحث کنیم. اگر به سراغش رفتید، کمک می‌کنیم. شاید در مجمع سراغ آن برویم. وظیفه ماست که در دنیای امروز زمینه برگزاری هر انتخاباتی را فراهم کنیم.
مسئله دیگری که دیشب با رهبری بحث می‌کردیم، برگزاری انتخابات سالی یک بار است که الآن گرفتارش هستیم. انصافاً هر انتخاباتی از لحاظ اخلاقی، مالی، کینه، دشمنی و نزاع، ریزش درست می‌کند. مدتها پیش رهبری در جلسه سران فرمودند که تلاش کنیم این چهار انتخابات نزدیک به هم باشد یا تقسیم کنیم که حداقل هر دو سال انتخابات برگزار شود. مثلاً خبرگان و مجلس با هم و شوراها و ریاست جمهوری با هم برگزار شود.
آن موقع که مطرح شد، بوی سیاسی می‌آمد. بعضی‌ها فکر می‌کردند که طرحی پشت آن است که مقام معظم رهبری صرف‌نظر کردند و ما هم پیگیری نکردیم. ولی الآن مجلس می‌تواند حداقل مطالعه‌اش را شروع کند. اگر دو انتخابات با هم برگزار شود، هم حضور مردم بهتر می‌شود، هم هزینه‌ها کمتر می‌شود و هم تشنج‌های انتخاباتی پایین می‌آید. قاعدتاً باید کار درستی باشد. البته هنوز داوری نداریم، شاید مشکلاتی پیش بیاید. حتماً شما فکری برای این مسئله بکنید. ما هم فکر می‌کنیم.شما را به خدا می‌سپارم. ان‌شاءالله در فرصت‌های دیگر با هم بحث می‌کنیم
والسّلام‌علیکم و رحمه‌الله